1. Discover Lexus
  2. Design
  3. Time Exhibition At The Milan Design Week 2024
MILAN DESIGN WEEK 2024

LEXUS PRESENTEERT <<TIME>>

  • Met de interactieve installatie 'Time' verkent Lexus het oneindige potentieel van door software gegenereerd design om in het moment voor iedereen een individuele beleving te creëren 
  • Onthulling van 'BEYOND THE HORIZON' door Hideki Yoshimoto van Tangent, ondersteund door muziek van Keiichiro Shibuya 
  • Evolutie van '8 Minutes 20 Seconds' van Marjan van Aubel, voor het eerst vertoond tijdens de Miami Art & Design Week 2023
  • Van 16 t/m 21 april toegankelijk voor het publiek in Art Point en Art Garden bij Milan’s Superstudio, Via Tortona 27

Lexus neemt dit voorjaar opnieuw deel aan de Milan Design Week met 'Time', een opstelling van twee interactieve installaties met nieuw en oorspronkelijk werk van twee vooraanstaande designers. Beide projecten werpen licht op de toekomst van mensgericht design, op het podium van 's werelds grootste designevenement.

Sinds de oprichting in 1989 weet Lexus binnen het premium segment van de auto-industrie bestaande normen uit te dagen en grenzen te verleggen, door met producten én diensten nieuwe belevingen te creëren met respect voor de tijd van de klant. 

Vanuit deze gedachte onderzoekt Lexus met 'Time' hoe in dit tijdperk van door software gestuurde hardware nieuwe mogelijkheden kunnen ontstaan voor een persoonlijke klantbeleving op maat, met toekomstig design die anticipeert op de wensen van het individu, en daarin mee evolueert.

De tentoonstelling is opgedeeld in twee installaties op dezelfde stand. De indoor tentoonstelling 'BEYOND THE HORIZON' van Hideki Yoshimoto/Tangent toont een wereld aan mobiliteit van de nieuwste generatie, die met behulp van software onbegrensd kan evolueren, ondersteund door muziek van Keiichiro Shibuya om bezoekers nog meer uit te nodigen voor een ruimtelijke totaalervaring. 

Het door Marjan van Aubel ontwikkelde project '8 Minutes 20 Seconds' wordt buiten tentoongesteld. Dit project toont haar met Lexus gedeelde fascinatie voor een revolutionaire, nieuwe benadering van design en technologie, voor een koolstofneutrale toekomst. 

Onderdeel van beide tentoonstellingen is de elektrisch aangedreven Lexus LF-ZC, een concept  van een nieuwe generatie die symbool staat voor een synergie van hardware en software om de beleving van mobiliteit opnieuw vorm te geven.

Lexus neemt al bijna twintig jaar met regelmaat deel aan de Milan Design Week, en heeft daarbij samengewerkt met tal van vooraanstaande designers en kunstenaars om voor bezoekers een totaalbeleving te creëren. Gerespecteerde namen met wie Lexus in het verleden samenwerkte zijn onder meer Philippe Nigro, Sou Fujimoto, Rhizomatiks, Germane Barnes en Suchi Reddy.

'Time' is van 16 tot en met 21 april voor het publiek te zien in de Art Point en Art Garden van Superstudio Pìu in de beroemde wijk Tortona in Milaan.  

Informatie:

Data: Persdag 15 april, van 10.00 tot 20.00 uur. Publieksdagen 16 tot en met 21 april, 10.00 tot 21.00 uur. 

Locatie Art Point en Art Garden, Superstudio Più, Via Tortona 27, 20144 - Milaan, Italië

Tentoonstelling - Installatie 'BEYOND THE HORIZON' van Hideki Yoshimoto/Tangent (Art Point) 

- Installatie '8 Minutes 20 Seconds' van Marjan van Aubel (Art Garden) 

PROFIEL

HIDEKI YOSHIMOTO /TANGENT

Hideki Yoshimoto, oprichter van het internationale designmerk Tangent, was in 2013 de winnaar van de allereerste Lexus Design Award. Destijds was hij nog student aan het Royal College of Art in London. Zijn winnende ontwerp 'INAHO' was te zien op tentoonstellingen over de hele wereld en zou uiteindelijk worden uitwikkeld tot commercieel product. 

Yoshimoto is gespecialiseerd in de moderne symbiose van design en techniek. Hij voorziet wereldwijde luxe merken als Hermès van designs en concepten en is daarbij in een brede reeks van verschillende disciplines actief, van op technologie gebaseerde commerciële producten tot stadsontwerp. In de afgelopen jaren was hij betrokken bij de evolutie en verspreiding van de Japanse cultuur. Onderdeel daarvan is de oprichting van Craft x Tech, een internationaal initiatief om traditioneel Japans handwerk te koppelen aan vooruitstrevende technologie. 

Tangent is een design studio met als doel om technologie meer te verbinden met de levens van mensen, in plaats van alleen op technologie te vertrouwen. De samenwerking met Lexus sluit aan de doelstelling van Lexus om te bouwen aan een relatue tussen klanten en hun mobiliteit.

https://www.tngnt.uk/   

PROFIEL

OVER MARJAN VAN AUBEL / MARJAN VAN AUBEL STUDIO

Marjan van Aubel is een Nederlandse solar designer die met haar werk innovaties verkent waarin zonlicht en technologie met elkaar worden gecombineerd voor een duurzame toekomst. Ze is eigenaar van de Marjan van Aubel Studio, waarmee ze diverse awards in de wacht sleepte voor creatieve toepassingen van zonne-energie in het dagelijks leven.

'We blijven werken aan een toekomst waarin duurzaamheid, design en zonne-energie samenkomen', aldus Marjan over de creatieve zoektocht die ze voor haar studio aflegt. 'We willen zonne-energie laagdrempeliger maken door het  via gebouwen en voorwerpen te integreren in ons leven. Dat is wat ik mezelf ten doel heb gesteld.'

Dit idee sluit aan bij de designvisie van Lexus en de doelstelling voor batterij-elektrische voertuigen met een experimentele, op de mens gerichte waarde. 

Van Aubel studeerde af aan het Royal College of Art met een Master in Product Design, en deed een Bachelor-opleiding aan het Design Lab van de Rietveld Academie. Ze werkte samen met vooraanstaande merken als COS, Timberland en Swarovski om de transitie naar zonne-energie wereldwijd te helpen versnellen. Eerdere projecten van haar zijn onder meer 'Sunne,' 'Current Table', 'Power Plant' en het design van het dak van het Nederlandse paviljoen tijdens Expo 2020 in Dubai.

https://www.marjanvanaubel.com/

PROFIEL

KEIICHIRO SHIBUYA

Een Japanse componist, muzikant en kunstenaar, werkzaam vanuit Tokio en Parijs. Studeerde aan de Kunstfaculteit van de Tokyo University. Zijn werk bestaat uit vooruitstrevende elektronische muziek, pianostukken, opera's, soundtracks voor films en geluidsinstallaties.

In 2012 presenteerde Shibuya de opera The End, met in de hoofdrol Hatsune Miku. De opera ging in het Théâtre du Châtelet in Parijs in première, met kostuums ontworpen door Louis Vuitton en Marc Jacobs, en gaat sindsdien de hele wereld over. In 2018 ging van Shibuya opnieuw een opera in première, onder de naam 'Android Opera'. Een belangrijke rol in deze opera is weggelegd voor een android met AI, die al zingend een orkest dirigeert. In  2021 ontving Shibuya de opdracht om voor het New National Theatre in Tokio de opera Super Angels te maken. Tijdens de Expo 2020 in Dubai voerde hij de Android Opera MIRROR op. De volledige 70 minuten durende versie van deze opera ging in het Théâtre du Châtelet in Parijs in première.

Shibuya geniet ook erkenning voor zijn filmsoundtracks. In 2020 en 2021 kreeg hij een eervolle vermelding tijdens de 75ste Mainichi Film Awards, terwijl hij voor de film Midnight Swan in Japan een Movie Critics Award ontving. 

Shibuya verlegt in zijn werk grenzen voor technologie, het leven en de dood.

http://atak.jp/en/

OVER LEXUS

Lexus lanceerde in 1989 haar eerste topsedan, gecombineerd met een klantbeleving die vorm zou geven aan het premium segment voor de gehele auto-industrie. In 1998 stond Lexus met de introductie van de RX aan de wieg van het premium crossover segment. Als marktleider voor hybride voertuigen introduceerde Lexus 's werelds eerste premium hybride. Sindsdien werden 2,33 miljoen hybride en elektrische voertuigen met de Lexus-badge verkocht, waaronder HEV's, PHEV's, en BEV's.

Lexus geniet een reputatie van wereldwijd merk van premium auto's met een onaflatende filosofie van krachtig design zonder compromis, uitzonderlijk vakmanschap en superieure prestaties. Lexus ontwikkelde een range van modellen met oog op de wensen van een nieuwe generatie klanten in het premium segment en is op dit moment wereldwijd actief in meer dan 90 landen en regio's. 

Over de hele wereld stellen medewerkers van Lexus alles in het werk om bij te dragen aan een bijzondere klantbeleving die uniek is voor het merk, een benadering die aanspreekt bij klanten en de wereld verandert.