Ga naar de hoofdinhoud (Druk op Enter)

VEELGESTELDE VRAGEN

FAQS

  1. Alles

Connected Services bestaan uit de Lexus Link+ app en Multimedia. Elk platform heeft zijn eigen set functies die rijden veiliger en leuker maken, zowel in als buiten uw auto.

 

De Lexus Link+ app stelt u in staat om met uw auto te communiceren, waar u ook bent. U kunt uw ritten plannen, uw geparkeerde auto lokaliseren, informatie vinden over wanneer uw auto onderhoud moet krijgen, uw voertuiggegevens controleren en belangrijke meldingen ontvangen. Ook kunt u de climate control, portieren en de waarschuwingslichten van uw auto op afstand bedienen.

 

Multimedia stelt u in staat om uw smartphone (compatibel met iOS en Android) met uw auto te verbinden*. Uw favoriete apps, zoals Spotify, WhatsApp, Audible, Google Maps en Waze, kunt u zo in uw auto  gebruiken en bedienen via Siri Voice Assist of OK Google. Multimedia biedt ook toegang tot actuele verkeersinformatie en waarschuwingen voor snelheidscamera's en stelt u in staat te zoeken naar bezienswaardigheden in het navigatiesysteem.

 

*voor bepaalde modellen

Neem voor meer informatie over de per model beschikbare functies contact op met uw Lexus-dealer, of kijk op onze website.

Wanneer u een tweedehands Lexus koopt die Connected Services ondersteunt, dan kunt u Connected Services direct activeren via uw Lexus Link+ app, mits u kunt aantonen dat u fysieke toegang heeft tot de auto (via het verificatieproces van de kilometerteller of het scannen van een QR-code). Bezoek alstublieft uw Lexus-dealer om het eigendom van de auto binnen Connected Services op uw naam over te zetten, zodat u volledig van de app gebruik kunt maken.

De Lexus Link+ app is gekoppeld aan het voertuigidentificatienummer (VIN) van de auto en de eigenaar van de auto, dus u bent de enige die de Connected Services voor die auto kan gebruiken.

Met een Lexus Link+ account kunt u uw multimedia systeem beheren en nuttige inzichten over uw auto ontvangen via de Lexus Link+ app en het portaal/persoonlijke site.

Ja, Connected Services kunnen aan meerdere accounts worden toegevoegd, maar ze kunnen slechts op één account tegelijk worden geactiveerd en actief zijn.

Connected Services bestaat uit de Lexus Link+ app en Multimedia. Elk platform heeft zijn eigen set functies en moet afzonderlijk worden geactiveerd.

 

Een snelle manier om te controleren of Connected Services actief zijn, is om te controleren of de details van uw laatste rit worden weergegeven op het startscherm van de app.

 

Als u niet zeker weet of uw Connected Services zijn geactiveerd, selecteer dan eerst het juiste voertuig uit Mijn Garage en klik vervolgens op Connected Services Center. Daar ziet u alle beschikbare services voor het voertuig en hun activatiestatus. Volg dan de stappen om de beschikbare Connected Services voor uw voertuig te activeren.

 

Om Lexus Online te activeren, verbindt u uw smartphone met uw auto via Bluetooth of Wi-Fi-tethering, klik vervolgens op het tabblad Setup. Klik vervolgens op het tabblad Online, vervolgens het tabblad Lexus Online, en kies een bestaand account. Voer vervolgens uw Lexus Link+ inloggegevens in.

 

Het invoeren van uw gegevens start uw 3 jaar gratis service. U kunt de vervaldatum van uw Multimedia-abonnement controleren via het Klantenportaal.

 

Als u geen bestaand account heeft, kunt u er direct een aanmaken in uw auto door de optie Nieuw Account te kiezen.

 

Op voertuigen uitgerust met Lexus Smart Connect, kunt u eenvoudig de QR-code die op het multimedia systeem is gegenereerd, scannen met de Lexus Link+ app of deze handmatig invoeren in de app. Activeer vervolgens de Smart Services in het Connected Services Center in de Lexus Link+ app.

 

Voor meer informatie zie onze How-to-video's.

De accountgegevens zijn hetzelfde voor zowel de Lexus Link+ app als het klantenportaal. Op beide platforms kan het wachtwoord worden gewijzigd.

 

Om uw wachtwoord te wijzigen, gaat u naar het inlogscherm en selecteert u Wachtwoord vergeten.

  • Annuleer het abonnement op Connected Services en verwijder de auto uit uw account in de applicatie
  • Verwijder het gebruikersprofiel uit het multimedia systeem
  • Verwijder uw account niet, want eventuele toekomstige Lexus-auto's die u bezit, kunnen aan het account worden toegevoegd. Vergeet niet om de nieuwe eigenaar van de auto te informeren dat het voertuig is uitgerust met Connected Services.

Connected Services zullen stoppen als het voertuigidentificatienummer (VIN) uit uw account wordt verwijderd.

Connected Services zijn inbegrepen bij de aankoop van elke Lexus die is uitgerust voor het gebruik ervan, gedurende een periode van tien jaar.

 

Connected Services voor voertuigen uitgerust met Smart Connect zijn inbegrepen gedurende een periode van 4 jaar.

De Connected Services van de Lexus Link+ app zullen gedurende 10 jaar functioneren. Lexus zal de kosten dekken voor het gebruik van gegevens om Connected Services gedurende 10 jaar te leveren, maar de Lexus Link+ app blijft zelfs zonder Connected Services functioneren.

U moet uw inloggegevens invoeren in het multimedia systeem van uw auto. Vervolgens moet u uw multimedia systeem koppelen aan het voertuigidentificatienummer (VIN). Vervolgens moet u Bluetooth koppelen om de auto met internet te verbinden. De functie 'Mijn bestemmingen' zal nu werken.

Ja en nee. Een auto kan aan meerdere accounts worden toegevoegd, maar slechts één account kan op dat moment toegang hebben tot de Connected Services of andere persoonlijke gegevens.

Het account wordt gedeeld tussen de Lexus Link+ app en het klantenportaal. Op beide platforms kan een account worden aangemaakt vanaf het inlogscherm. Na het aanmaken van een account ontvangt u een activeringsmail die u moet bevestigen voordat u toegang krijgt tot uw account en uw voertuig(en) kunt toevoegen.

U kunt uw Gebruiksvoorwaarden beheren via het Data Privacy Portal in uw account.

U kunt het Privacybeleid raadplegen via het Data Privacy Portal in uw account.

Blijf een stap voor tijdens het rijden met een groot aantal praktische functies die u helpen om op tijd op uw bestemming aan te komen. Bepaal uw route op basis van actuele verkeersinformatie en vind beschikbare tankstations en parkeerplaatsen (op straat en in parkeergarages). Rijd zorgeloos met online updates voor het navigatiesysteem.

U bepaalt zelf welke gegevens u deelt met Lexus. U kunt dit op elk moment controleren in het Data Privacy Portal en uw toestemming intrekken wanneer u dat wilt.

U kunt uw smartphone als sleutel gebruiken om toegang te krijgen tot en te rijden met uw auto. Bepaalde modellen zijn uitgerust met de Smart Digital Key (raadpleeg uw dealer voor meer informatie), waarmee u deze functie via Bluetooth kunt registreren met behulp van de Lexus Link+ app op uw smartphone.

 

Een smartphone die is ingesteld voor de Smart Digital Key, met Bluetooth ingeschakeld en de Lexus Link+ app geopend of op de achtergrond actief, wordt herkend en verbonden met het voertuig wanneer u er dichtbij bent. Dit stelt u in staat om het voertuig op afstand te ontgrendelen, te starten en te vergrendelen met uw smartphone, of door alleen de portiergreep aan te raken. 

 

Opmerking:

  • Opmerking: Houd de Smart Key/fysieke sleutel of sleutelkaart als back-up bij u om eventueel toegang te krijgen tot uw auto. 
  • De Smart Digital Key vereist een actief (proef)abonnement op Lexus Link+ Smart Digital Key.

Registreer een account via de Lexus Link+ app om de Smart Digital Key in te stellen*. Zorg ervoor dat u een (proef)abonnement heeft voor Standaard Connectiviteit met de Smart Digital Key. 

 

Volg de stappen in de Lexus Link+ app om de Smart Digital Key in te stellen op uw smartphone en voor uw auto. Test de diverse functies om te bevestigen dat de installatie succesvol was. 

 

U kunt de functies en mogelijkheden van uw auto bekijken via de Lexus Link+ app, of raadpleeg uw Lexus-dealer voor meer informatie.

Om te beginnen met het instellen van de Smart Digital Key, zorg ervoor dat u de fysieke sleutel en toegang tot het voertuig heeft.

 

  1. Zorg ervoor dat een proef- of betaald abonnement op de Smart Digital Key actief is en standaard connectiviteit operationeel is in de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Stel mijn Smart Digital Key in' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  3. Schakel Bluetooth en biometrische verificatie in op uw smartphone. Deze stap wordt overgeslagen als Bluetooth en biometrische verificatie eerder zijn ingeschakeld.
  4. Verifieer uw mobiele nummer door de 6-cijferige code in te voeren die u via een SMS heeft ontvangen. Deze stap wordt overgeslagen als uw mobiele nummer eerder is geverifieerd.
  5. Schakel vóór de volgende stap slechts één dataverbinding in, wifi of mobiel.
  6. Sta uw smartphone toe de Smart Digital Key te downloaden.
  7. Lees de informatie in de Lexus Link+ app over het koppelingsproces.
  8. Zet het voertuigcontact aan, houd de fysieke sleutel boven de 'Start'-knop en wacht op twee pieptonen.
  9. Sta de Lexus-app toe toegang te krijgen tot uw Bluetooth en druk op 'Koppelen'.
  10. Sta de verbinding toe om te voltooien.
  11. Een succesvolle installatie toont een melding met 'Instellen Smart Digital Key voltooid'.

 

Raadpleeg onze How to-video's voor meer gedetailleerde informatie.

Zorg ervoor dat een proef- of betaald abonnement op Smart Digital Key actief is.

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app. Via de Lexus Link+ app kunt u tot 4 Smart Digital Keys delen.
  2. Druk op 'Deel Smart Digital Key'.
  3. Voer de voornaam, achternaam en het telefoonnummer van de nieuwe gebruiker in of voeg dit toe vanuit de contacten van de smartphone.
  4. Druk op 'Delen' en bevestig 'Smart Digital Key delen'.

 

U ontvangt een melding over de reactie op de uitnodiging voor de Smart Digital Key. U kunt op elk moment de gedeelde toegang tot de Smart Digital Key verwijderen.

 Via de Lexus Link+ app kunt u tot 4 Smart Digital Keys (naast die van de eigenaar) delen.

Een uitnodiging voor een gedeelde Smart Digital Key wordt ontvangen in de vorm van een SMS-bericht, met een link naar de Lexus Link+ app.

 

  1. Druk op de link in de SMS.
  2. De Lexus Link+ app zal openen en vragen of u de uitnodiging voor de Smart Digital Key wilt 'Accepteren' of 'Weigeren'.
  3. Druk op 'Accepteren' om de gedeelde Smart Digital Key te ontvangen.
  4. Schakel Bluetooth en biometrische verificatie in op uw smartphone. Deze stap wordt overgeslagen als Bluetooth en biometrische verificatie eerder zijn ingeschakeld.
  5. Verifieer uw mobiele nummer door de 6-cijferige code in te voeren die u via SMS heeft ontvangen. Deze stap wordt overgeslagen als uw mobiele nummer eerder is geverifieerd.
  6. Schakel vóór de volgende stap slechts één dataverbinding in, wifi of mobiel.
  7. Sta uw smartphone toe de Smart Digital Key te downloaden.
  8. Een succesvolle installatie toont de melding  'Instellen Smart Digital Key voltooid'.

 

*OPMERKING: Nieuwe gebruikers van de Lexus Link+ app moeten het registratieproces voltooien om een account aan te maken voordat ze een uitnodiging voor een Smart Digital Key accepteren.

Neem contact op met uw lokale klantenservice. 

De Smart Digital Key biedt twee mogelijkheden voor ontgrendelen en vergrendelen:

 

i)  Remote ontgrendelen/vergrendelen --> Beschikbaar wanneer de smartphone zich binnen een bereik van 10m bevindt.

  • Druk op de 'ontgrendel'- of 'vergrendel'-pictogrammen op de startpagina van de Lexus Link+ app.

 

ii)  Passieve ontgrendeling/vergrendeling* --> Beschikbaar wanneer de smartphone zich binnen een bereik van 3m bevindt.

  • Raak de portiergreep aan om uw voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen.

 

*OPMERKING: Het is niet mogelijk uw voertuig te vergrendelen als de telefoon binnenin is achtergelaten; een akoestisch signaal stelt u hiervan op de hoogte.

 

Als u uw telefoon bewust in uw auto wilt laten en de Smart Digital Key actief is, zorg er dan voor dat u uw fysieke sleutel bij u heeft en de Bluetooth van uw smartphone loskoppelt voordat u uw voertuig vergrendelt.

Wanneer de Smart Digital Key eenmaal is verbonden met uw smartphone, dan kan deze niet langer door iemand anders worden gebruikt, of anderszins worden gesaboteerd. Het systeem van de auto garandeert een veilige koppeling met uw smartphone, zodat de auto niet kan worden gestolen, en het signaal niet kan worden onderschept.  

 

De voor de Smart Digital Key toegepaste BLE communicatietechnologie is moderner en daarom beter beschermd tegen pogingen tot diefstal dan conventionele klassieke sleutels:

 

  • Communicatie met encryptie voor een veilige verbinding.
  • Eenmalige uitwisseling van veiligheidscodes bij elke uitwisseling van communicatie.

Wanneer uw auto is uitgerust met de Smart Digital Key, zal de functie beschikbaar zijn als een dienst in het Mijn Lexus portal of de Lexus Link+ app.

 

Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van de functie kan variëren tussen verschillende automodellen, uitvoeringen en afhankelijk is van de beschikbaarheid in de markt. Raadpleeg uw Lexus-dealer voor aanvullende informatie.

De Smart Digital Key heeft 3 niveaus van nabijheidsdetectie:

 

  1. Binnen 10m van de auto wordt de Smart Digital Key gedetecteerd en is afstandsontgrendeling/-vergrendeling beschikbaar.
  2. Binnen 3m van de auto wordt de Smart Digital Key gedetecteerd en is passieve ontgrendeling/vergrendeling* beschikbaar.
  3. Wanneer de Smart Digital Key binnen het voertuig wordt gedetecteerd, is het starten van de motor beschikbaar.

 

*OPMERKING: Het aanraken van de portiergreep is vereist om uw voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen.

De Smart Digital Key wordt ondersteund op:

 

  • iOS-apparaten met versie 15.0 of hoger.
  • Android toestellen met versie 12 of hoger

De Smart Digital Key maakt gebruik van Bluetooth-connectiviteit met de Lexus Link+ app, die op de achtergrond actief is en zich binnen de nabijheid van het voertuig bevindt om toegang te krijgen. Terwijl de remote bediening via de Lexus Link+ app u in staat stelt om het voertuig op afstand te vergrendelen/ontgrendelen via internet, waarbij een fysieke sleutel nodig is om weg te kunnen rijden.

Nee, wanneer uw smartphone is ingesteld voor de Smart Digital Key, met ingeschakelde Bluetooth en de Lexus Link+ app geopend of op de achtergrond draaiend, dan kunt u hiermee de portieren ontgrendelen of vergrendelen door de portiergreep aan te raken. Ook kunt u de auto starten door uw smartphone op de middenconsole of de draadloze oplader te leggen.

Installeer de Lexus Link+ app op uw nieuwe smartphone en log in met uw bestaande account. 

 

U zult zien dat op de startpagina van de Lexus Link+ app de knop 'Instellingen Smart Digital Key' nu is vervangen door 'Stel mijn Smart Digital Key in'.

 

Druk op 'Stel mijn Digitale Sleutel in' en volg dezelfde stappen als u volgde bij het voor de eerste keer instellen van uw Smart Digital Key.

 

OPMERKING: Om uw Smart Digital Key over te zetten naar een nieuwe smartphone, kunt u de Smart Digital Key niet uitschakelen op uw vorige smartphone en dient uw Smart Digital Key (proef)abonnement actief te zijn.

i) Uitgenodigde bestuurder* verwijderen door eigenaar van de Smart Digital Key:

 

  1. Druk op 'Instellingen Digitale Sleutel' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  2. Swipe naar links over de naam van de uitgenodigde bestuurder die u wilt verwijderen en druk op het pictogram van de prullenbak.
  3. Bevestig 'Verwijderen'.

 

U en de uitgenodigde bestuurder ontvangen een melding over het verwijderen van de Smart Digital Key.

 

*OPMERKING: Als de uitgenodigde bestuurder aan het rijden is terwijl zijn toegang wordt verwijderd, stopt de auto niet. De verwijdering van de toegang van de uitgenodigde bestuurder wordt effectief zodra de auto wordt uitgeschakeld.

 

ii) Uitgenodigde bestuurder verwijdert toegang door uitgenodigde bestuurder van de Smart Digital Key:

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Verwijder Smart Digital Key' en bevestig 'Verwijderen'.

 

U en de eigenaar ontvangen een melding over het verwijderen van de Smart Digital Key.

Om te beginnen met het deactiveren van de Smart Digital Key zorgt u ervoor dat u met de fysieke sleutel toegang tot het voertuig heeft.

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Deactiveer Smart Digital Key' en bevestig 'Deactiveren'.
  3. Lees de informatie in de Lexus Link+ app over het deactiveringsproces.
  4. Een succesvolle deactivering toont de melding 'Smart Digital Key gedeactiveerd'.

Maakt u als uitgenodigde bestuurder van de Smart Digital Key aanspraak op het eigendom van de auto, dan wordt de Smart Digital Key gedeactiveerd en worden en alle Smart Digital Keys (eigenaar en gedeelde) verwijderd!

 

Wanneer u dit per ongeluk of opzettelijk doet, dient u het installatieproces te volgen om uw Smart Digital Key opnieuw te activeren.

Functies van de Smart Digital Key werken niet wanneer de batterij van de telefoon leeg is.

De ontgrendel- en vergrendelfuncties van de Smart Digital Key werken wanneer uw auto is uitgerust met een aftermarket startonderbreker.

 

De motorstartfunctie van de Smart Digital Key werkt niet wanneer uw auto is uitgerust met een aftermarket startonderbreker.

 

Als u de Smart Digital Key wilt gebruiken in combinatie met uw aftermarket startonderbreker zorg er dan voor dat u de transponder bij u heeft.

Wanneer de Smart Digital Key eenmaal is ingesteld, kunt u deze altijd verwijderen uit het multimedia systeem van uw auto.

 

  1. Klik op het startscherm van uw multimedia systeem op het pictogram voor 'Instellingen', scroll vervolgens omlaag en klik op 'Info & Veiligheid'.
  2. Hier kunt u in de instellingen voor de Smart Digital Key zien of deze actief is. 
  3. Klik op 'Verwijder Smart Digital Key'' om het verwijderingsproces te starten. 
  4. U dient het verwijderen van de Smart Digital Key te bevestigen en de fysieke sleutel boven de Start-knop van uw auto te houden. 
  5. Na succesvol deactiveren ziet u op het scherm de melding 'Smart Digital Key gedeactiveerd;'.

Wanneer u het idee heeft dat de Smart Digital Key onvoldoende wordt gedetecteerd wanneer deze zich in of buiten de auto bevindt, dan kunt u het detectiebereik aanpassen. 

 

  1. Klik in het startscherm van de  Lexus Link+ app op ‘Instellingen Smart Digital Key’.
  2. Klik op 'Bereik aanpassen'
  3. De Smart Digital Key heeft standaard fabrieksinstellingen die voor de meeste bestuurders geschikt zullen zijn. De wijze waarop u uw smartphone met daarop de Smart Digital Key bij u draagt, kan van invloed zijn op het bereik  ervan. Heeft u deze in uw achterzak of tas? Of gewoon in uw hand?
  4. Kies een van de drie bereikniveau's die aansluit bij uw persoonlijke voorkeuren en klik op 'Opslaan'. 
  5. U ziet op het display een melding dat de nieuwe instelling succesvol is opgeslagen.

Mogelijk is de Smart Digital Key niet binnen bereik van de auto, of is het signaal niet krachtig  genoeg om op afstand de portiersloten te bedienen. Een andere mogelijkheid is dat u Bluetooth heeft uitgeschakeld op uw smartphone.

 

  1. Bekijk de instellingen op uw smartphone om te controleren of Bluetooth is ingeschakeld.
  2. Haal uw smartphone uit uw zak of tas en raak de portiergrepen aan om uw auto te openen of af te sluiten.

Mogelijk is de Smart Digital Key niet binnen bereik van de auto, of is het signaal niet krachtig  genoeg om op afstand de portiersloten te bedienen.

 

Leg uw smartphone op de middenconsole, of op de draadloze oplader.

Nee, een Digital Key werkt niet goed wanneer de app in de privéruimte (Private Space) is geïnstalleerd. Zorg ervoor dat de Lexus Link+ app niet is geïnstalleerd in de privéruimte (Private Space) wanneer u gebruik wilt maken van de Digital Key service.

Ja, u kunt eenvoudig een laadsessie voor uw auto's starten. Wilt u echter gebruik maken van Smart Charging, dan is dit alleen mogelijk via de Lexus Link+ app. Selecteer de auto waarvan u de batterij wilt opladen en volg de beschreven stappen in de app.

Open de Lexus Link+ app, selecteer de auto waarvan u de batterij wilt opladen, en hoe u deze wilt opladen.

Uw RFID-kaart hoeft slechts één keer te worden gekoppeld aan het laadpunt, waarna u de kaart beide kunt gebruiken. 

Ja, dat kan. De eerste gebruiker heeft volledige toegang tot alle functies en instellingen. Elke volgende gebruiker kan als 'gast' zijn of haar auto opladen. 

 

Volg deze stappen om Lexus HomeCharge toe te voegen aan uw Lexus Link+ app:

 

  1. Open Lexus Link+ en selecteer 'Mijn Garage'.
  2. Selecteer 'Laadpunten en Laadpunt toevoegen'.
  3. Type of scan het Lexus HomeCharge serienummer.
  4. Voer de PIN-code en een gebruikersnaam in.
  5. Klik op 'Toegang & Delen' om gebruikers toe te voegen of te verwijderen.

Ga naar de veelgestelde vragen (FAQ) op de website https://www.Lexus-charging-network.eu/

Ja. Wanneer uw auto of smartphone niet geschikt is voor de Lexus Link+ app, kunt u nog steeds gebruikmaken van het Lexus Laadnetwerk voor uw plug-in hybride (PHEV) of batterij-elektrische (BEV) Lexus. U kunt hiervoor gebruikmaken van uw RFID laadpas en het online portal https://www.Lexus-charging-network.eu/, waar u uw account volledig kunt beheren. Zie de aanmeldprocedure in de link.

Op de kaart die beschikbaar is via het online portal, vindt u gedetailleerde informatie over elk laadstation, zoals de actuele beschikbaarheid, laadprijzen, soorten stekkers, aanmeldmethodes, de operator en openingstijden. U kunt tevens laadstations zoeken door filters in te stellen.

Wanneer u met uw auto gebruik kunt maken van de Lexus Link+ app, kunt u het laadstation ontgrendelen door de QR-code te scannen, of door in de app het station ID in te voeren. Zonder de app kunt u uw RFID-laadpas gebruiken om u aan te melden. Controleer vooraf of het laadstation een RFID-laadpas accepteert. Dit kunt u zien in de gedetailleerde informatie van elk laadstation.

U kunt gebruikmaken van uw Lexus RFID-laadpas om het laadstation te ontgrendelen. 

 

Controleer vooraf of het laadstation een RFID-laadpas accepteert. Gedetailleerde informatie van elk laadstation kunt u vinden in de plattegrond op https://www.Lexus-charging-network.eu/.

Wanneer u de laadsessie niet kunt starten, probeer dan de volgende stappen:

 

  • Controleer in de app of het laadstation beschikbaar is of buiten dienst.
  • Controleer of het laadstation aanmelden via de app of QR-code ondersteunt. Dit kunt u vinden door in de app op het laadstation te klikken. Als deze methode wordt ondersteund, gebruik dan de Start-knop in de app in plaats van de QR-code op het laadstation te scannen.
  • Heeft u te maken met technische of hardwareproblemen? Neem dan eerst contact op met de operator van het laadstation. Het servicenummer vindt u op het laadstation.

 

Blijft het probleem bestaan? Neem dan contact op met de klantenservice van het Lexus Laadnetwerk via ‘Contact Support’ in het Lexus Laadnetwerk-portaal: https://www.Lexus-charging-network.eu/.

De EU Data Act (Verordening (EU) 2023/2854) is een wetgeving die zorgt voor een eerlijke toegang tot en gebruik van gegevens die worden gegenereerd door verbonden producten en bijhorende diensten. In de automobiele context omvat dit onder meer:

  • Verbonden voertuigen (wagens, bestelwagens, vrachtwagens met telematica-mogelijkheden)
  • Slimme thuisladers (laadpalen voor elektrische wagens)
  • Gerelateerde diensten zoals mobiele apps voor afstandsbediening van het voertuig of laadbeheer

Voertuigdata: Data die wordt gegenereerd door de werking en prestaties van het voertuig, opgesomd in de onderstaande categorieën:

 

o Locatiegegevens:

 

Geolocatie-informatie (bv. locatie van je voertuig – lengte- en breedtegraad –, geplande bestemming, trajecten, rijrichting), met exacte tijdsaanduidingen.

 

Ritgegevens (bv. recente bestemmingen, favoriete bestemmingen).

 

o Telematicagegevens:

 

Rijgedrag (bv. rijlogs, snelheid, acceleratie en remgedrag).

 

Technische voertuigdata (bv. kilometerstand, brandstofverbruik, waarschuwingen) en diagnoseresultaten (bv. systeemstoringen en waarschuwingslampjes).

 

Thuisladerdata

 

Data die wordt gegenereerd via thuisladers, opgesomd in de onderstaande categorieën:

 

o Laadsessiegegevens: Informatie over elke laadsessie, inclusief start- en eindtijd, duur en verbruikte energie.

 

o Energieverbruiksdata: Gedetailleerde registratie van de hoeveelheid elektriciteit die tijdens het laden wordt gebruikt, vaak opgesplitst in tijdsintervallen.

 

o Laadefficiëntie: Data over de efficiëntie van het laadproces, inclusief eventuele verliezen tijdens het laden.

 

o Apparaatstatus: Real-time statusupdates van de thuislader, zoals operationele status, foutcodes en onderhoudswaarschuwingen.

 

Gegevens van gerelateerde diensten

 

Data die jouw interacties met onze diensten weergeven, waaronder navigatiegeschiedenis, bediening van het voertuig en/of de thuislader.

 

Metadata

 

Data die nodig is om bovenstaande categorieën te interpreteren, zoals beschrijvingen, tijdstempels, locatie en gebruikte meeteenheden.

De EU Data Act geeft gebruikers van verbonden producten belangrijke rechten. Deze rechten zijn bedoeld om jou meer controle, transparantie en flexibiliteit te geven over hoe jouw data wordt geraadpleegd en gebruikt.

 

Concreet gaat het om:

 

1. Recht op inzage en ontvangst van data

 

Je hebt het recht om de data die door jouw verbonden product en de bijhorende digitale diensten wordt gegenereerd, te bekijken en te ontvangen. Dit omvat:

 

Real-time en historische data zoals locatie, brandstofverbruik, bandendruk, motordiagnose en rijgedrag.

 

Zowel persoonlijke als niet-persoonlijke data, afhankelijk van de context (bv. individuele bestuurder vs. vlootbeheerder).

 

Data moet gratis beschikbaar worden gesteld in een gestructureerd, courant gebruikt en machineleesbaar formaat.

 

Dit recht zorgt ervoor dat je kan begrijpen welke data wordt verzameld en hoe ze wordt gebruikt, én dat je ze kan hergebruiken voor je eigen doeleinden — zoals analyse, doorverkoop of overstap naar een andere dienstverlener.

 

2. Recht om data te delen met derden

 

Je hebt ook het recht om de voertuigfabrikant (of andere datahouders) de opdracht te geven jouw data te delen met een derde partij van jouw keuze. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

 

Onafhankelijke garages of dienstverleners voor diagnose en onderhoud.

 

Verzekeringsmaatschappijen voor gebruiksgebaseerde verzekeringspolissen.

 

Fleetmanagementplatformen voor logistieke optimalisatie.

 

Digitale dienstverleners die apps of tools aanbieden om je rijervaring te verbeteren.

 

Fabrikanten zijn wettelijk verplicht om deze data aan de door jou gekozen derde partij beschikbaar te stellen onder eerlijke, redelijke en niet-discriminerende voorwaarden. Dit bevordert concurrentie en innovatie en voorkomt dat je vastzit aan één enkele dienstverlener.

 

3. Transparantie en “Access by Design”

 

Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat:

 

Je duidelijk wordt geïnformeerd over welke data wordt verzameld, hoe die gebruikt wordt en welke rechten je hebt.

 

Voertuigen, thuisladers en diensten ontworpen zijn met “access by design”, wat betekent dat data op een eenvoudige en veilige manier toegankelijk moet zijn voor jou en de door jou gekozen derden.

 

Voorbeelden

 

Voorbeeld 1: Onafhankelijk onderhoud

Je wil een lokale garage gebruiken in plaats van een Toyota-servicecenter. Je kan vragen dat de diagnose- en onderhoudsdata van je voertuig rechtstreeks met de garage wordt gedeeld, zodat zij herstellingen kunnen uitvoeren zonder propriëtaire tools of data.

 

Voorbeeld 2: Verzekering

Je kiest voor een gebruiksgebaseerde verzekering. Je kan je verzekeraar toestemming geven om rijgedragdata (bv. snelheid, remgedrag) rechtstreeks van je voertuig te ontvangen om zo een gepersonaliseerde premie te berekenen.

 

Voorbeeld 3: Fleetmanagement

Als vlootbeheerder kan je real-time data van alle voertuigen in je vloot raadplegen en delen met een derde partij logistiek platform om routes te optimaliseren, brandstofefficiëntie te monitoren en onderhoud in te plannen.

 

Voorbeeld 4: Energieverbruik optimalisatie

Een externe energiemanagementfirma kan data combineren van een verbonden thuislader met die van andere toestellen die stroom verbruiken. Op basis daarvan krijg je rapporten en aanbevelingen om laadtijden te optimaliseren, elektriciteitskosten te verlagen en energie-efficiëntie te verbeteren volgens de actuele netcondities en jouw voorkeuren.

1. Toyota Customer Portal (Data Sharing Platform)

 

Via het Toyota Customer Portal kan je:

 

Voertuig- en laadpaaldata bekijken en downloaden, zoals ritgeschiedenis, brandstofverbruik, onderhoudsrecords, laadgeschiedenis en systeemmeldingen.

 

Derden toegang verlenen, zoals verzekeraars, herstellers of fleet managers.

 

De prestaties van je voertuig opvolgen en proactieve serviceberichten ontvangen.

 

Opgelet: om het Data Sharing Platform te gebruiken, heb je een Customer Portal-account nodig.

 

Dit platform is ontworpen om transparantie, gebruiksgemak en naleving van de EU Data Act (“access by design”-vereisten) te garanderen.

 

2. Voertuiginterface en OBD-poort

 

Je voertuig is uitgerust met een OBD-poort, die toelaat om:

 

Rechtstreeks toegang te krijgen tot real-time diagnosetata (bv. motorprestaties, foutcodes).

 

Derdepartij-OBD-tools en apps te gebruiken om zelfstandig data uit te lezen en te analyseren.

 

Onafhankelijke dienstverleners te ondersteunen bij diagnose en herstellingen, zonder afhankelijk te zijn van propriëtaire systemen.

 

Dit zorgt ervoor dat jij — of een serviceprovider van jouw keuze — altijd toegang hebt tot essentiële voertuigdata, zonder beperkingen.

 

3. MyToyota App (Mobiele Companion-app)

 

De MyToyota-app biedt een gebruiksvriendelijke mobiele manier om:

 

Altijd en overal toegang te hebben tot je voertuig- en laadpaaldata.

 

Real-time meldingen te ontvangen, je rijgedrag op te volgen en de conditie van je voertuig te monitoren.

 

De app vormt een aanvulling op het Customer Portal en de OBD-interface, en geeft je zo volledige controle over je data in een handig en gebruiksvriendelijk formaat.

Via het Data Sharing Platform in het Lexus Customer Portal kan je derden zoals verzekeraars, herstellers of fleet managers toegang geven.

 

Dit platform is ontwikkeld om transparantie, gebruiksgemak en naleving van de “access by design”-vereisten van de EU Data Act te garanderen.

Voor persoonlijk gebruik niet. Voor derden die toegang krijgen tot jouw data kan er een redelijke vergoeding aangerekend worden.

Om transparantie en naleving van de EU Data Act te ondersteunen, stelt Toyota een uitgebreide datacatalogus ter beschikking. Daarin vind je de soorten data die door verbonden voertuigen worden gegenereerd en die beschikbaar zijn voor toegang of om te delen.

 

Je kan de volledige lijst met beschikbare data — inclusief technische, gebruiks- en diagnosetata — raadplegen via het Toyota Data Sharing Platform, toegankelijk op:

 

https://eda.toyota-europe.com/

 

De catalogus bevat:

 

Beschrijvingen van elk datatype, inclusief formaat, frequentie en bron (bv. GPS, sensoren, ECU’s).

 

Categorieën van data, zoals:

 

Voertuigconditie en diagnose

 

Rijgedrag en gebruik

 

Locatie- en ritgegevens

 

Omgevingsgegevens en sensorgegevens

 

Gegevens van de thuislader

 

Deze catalogus helpt gebruikers en externe dienstverleners inzicht te krijgen in welke gegevens beschikbaar zijn, waardoor een eerlijk, weloverwogen en veilig gebruik van de gegevens wordt gegarandeerd.

Je kan voertuig- of thuislaadpaaldata raadplegen (namens de gebruiker van het product).

 

Voorbeelden:

 

Op afstand diagnose uitvoeren vóór een onderhoudsafspraak

 

Voorspellend onderhoud aanbieden (bv. melding bij slijtage van voertuigonderdelen)

 

Ondersteuning bij laden (bv. laadpaal programmeren om te starten wanneer het tarief lager is)

Jouw verantwoordelijkheden staan omschreven in de toepasselijke Gebruiksvoorwaarden, die je ontvangt wanneer je een account registreert en een onboarding-aanvraag indient.

Ja, op voorwaarde dat de gebruiker van het product hiervoor een aanvraag heeft gedaan.

 

Voorbeelden:

 

Een verzekeraar gebruikt rijgedragdata om een “pay-how-you-drive”-polis aan te bieden.

 

Een fleet manager haalt laadrapporten van thuislaadpalen op om energieverbruik te optimaliseren.

 

Een mobiliteitsapp gebruikt voertuiglocatie en vergrendelingsstatus om autodelen mogelijk te maken.

Ja, op voorwaarde dat de gebruiker van het product hiervoor een aanvraag heeft ingediend. Voorbeelden: 

  • Een verzekeraar krijgt toegang tot rijgedragsdata om een pay-how-you-drive polis aan te bieden.
  • Een vlootbeheerder haalt laadrapporten op uit thuisladers om het energieverbruik te optimaliseren. 
  • Een mobieliteitapp gebruikt voertuiglocatie en vergrendelingsstatus om autodelen mogelijk te maken.

Ja, er kan een vergoeding aangerekend worden, conform de bepaligen van de EU Data Act.

Via:

 

API’s (bv. RESTful API’s voor real-time voertuigtelemetrie)

 

Het gegevensuitwisselingsplatform. Je kan het platform bereiken via https://eda.toyota-europe.com/

 

Standaardformaten (bv. JSON, CSV)

Toyota Motor Europe (TME) zorgt ervoor dat gegevens beschermd worden via sterke technische en organisatorische maatregelen, volledig in lijn met de wettelijke en reglementaire vereisten.

 

Beveiligingsbeheer: Bedrijfsbrede beleidslijnen en gespecialiseerde teams die instaan voor informatiebeveiliging en privacy.

 

Kwetsbaarheids- & patchbeheer: Regelmatige updates en externe controles om beveiligingslekken op te sporen en te verhelpen.

 

Systeem- & netwerkbeveiliging: Gebruik van encryptie, antivirus, toegangscontroles en monitoring om de IT-infrastructuur te beschermen.

 

Cloud- & voertuigbeveiliging: Gespecialiseerde controles voor cloudomgevingen en voertuigsystemen, in overeenstemming met internationale standaarden (bv. ISO 21434, UNR155).

 

Incidentrespons: Gestructureerde processen om beveiligings- en privacy-incidenten te detecteren, te rapporteren en erop te reageren.

 

Naleving van de GDPR: Respect voor de rechten van betrokkenen en controles op leveranciers.

 

Opleiding & bewustmaking: Permanente vorming van medewerkers over hun verantwoordelijkheden rond gegevensbescherming.

Als de voorwaarden in de Algemene Voorwaarden niet nageleefd worden, kan Toyota de toegang tot de gegevens weigeren. In dat geval kan je een klacht indienen via je concessiehouder of via de MyToyota-app of -website. Een gemachtigde vertegenwoordiger zal je probleem vervolgens behandelen.