ONTDEK LEXUS

VERNIEUWDE LEXUS RX 450H

Lexus tilt bij de vernieuwde RX 450h zaken als comfort, luxe en veiligheid naar een nog hoger niveau. Er zijn belangrijke aanpassingen doorgevoerd bij het best verkochte model van Lexus ooit. De verkoop van de vernieuwde Lexus RX 450h start in het najaar van 2019.

 
Het exterieur van de RX behoudt zijn krachtige en sportieve uiterlijk, terwijl de kenmerkende lijn van de voorkant naar de achterkant van de wagen werd geoptimaliseerd, waardoor het algemene beeld van de RX een uitzonderlijke dynamiek en consistentie krijgt. Het resultaat is een elegant, dynamisch koetswerk dat de nieuwe designstijl van Lexus benadrukt.

Inzake rijeigenschappen volgt de nieuwe RX het streven van Lexus naar innemende prestaties, in de voetsporen van de LC-coupé en de LS-sedan. Hiervoor onderzochten de ingenieurs elk onderdeel van de wagen tot in het kleinste detail, verbeterden ze de stijfheid van de carrosserie en het ophangingssysteem en opteerden ze voor een nieuw schokdempersysteem en een nieuw remcontrolesysteem. Het resultaat is een wagen met een uitstekend aanvoelend en erg precies rijgedrag, waardoor de bestuurders de door hen gewenste rijlijn nauwkeurig kunnen volgen.

Verder is de nieuwe RX in wereldprimeur uitgerust met een BladeScan Type AHS (adaptief grootlichtsysteem met lemmetspiegels), evenals met het recentste Lexus Safety System +.
 
BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE NIEUWE RX
EEN ELEGANT, DYNAMISCH KOETSWERK GECOMBINEERD MET EEN ERG FUNCTIONEEL INTERIEUR

KOETSWERK

  • De voor- en achterbumpers met nieuwe vormgeving realiseren een vloeiende integratie van de kenmerkende lijnen vanaf de voorkant naar de achterkant, wat de dynamische présence van de RX nog meer ten goede komt.
  • Het in een rechte lijn doortrekken van de dorpels naar de onderkant van de grille straalt meer kracht en stabiliteit uit.
  • De designers verbonden de onderbumper met de achterspatborden, die dan weer werden doorgetrokken naar de ruittekening onderaan de achterstijl, wat de achterkant een kenmerkende, elegante en krachtige vorm oplevert.
  • Verder zijn de designers erin geslaagd de RX een sportieve, agressief ogende achterkant te geven door elementen als de uitlaatdempers en de bodemplaat te gebruiken om de breedte van de wagen te accentueren.
  • De kenmerkende spijlengrille van Lexus maakt het 'L'-maaspatroon levendiger en creëert een nieuw frame dat opgaat in de zijkanten van de voorbumpers, waardoor een uniek profiel wordt verkregen.
  • De nieuwe, slanke koplampen geven de voorgrille een pittiger karakter. Achteraan vertonen de achterlichtunits een 'L'-vormig motief.

INTERIEUR

  • De zetels van de derde rij in de RX L hebben voortaan twee verschillende zitposities. Wanneer de situatie dit vereist, is met de nieuwe instelling nog meer beenruimte beschikbaar.
  • De zetels van de tweede rij in de RX L werden hertekend om zogenaamde 'Captain Seats'* te integreren, zo 95 mm extra beenruimte biedend voor de zetels van de derde rij, en bijdragend aan een ruim en comfortabel interieur voor de inzittenden achterin de RX.

VERBETERDE STABILITEIT EN LINEAIR STUURGEVOEL, GEKOPPELD AAN HET KENMERKENDE RIJCOMFORT VAN DE RX

Bij de vernieuwde Lexus RX 450h zijn tal van verbeteringen doorgevoerd die voor nog meer rijplezier zorgen, zoals veranderingen aan de wielophanging en een verbeterde carrosseriestijfheid. Lexus hoofdingenieur Takeaki Kato heeft met zijn ontwikkelingsteam intensief samengewerkt met het productieteam om voor nog meer rijplezier te zorgen.

  • Om die stijfheid te realiseren is er onder andere op grote schaal gebruikgemaakt van Laser Screw Welding en spotlassen. Dit en de bijzonder krachtige lijm die is gebruikt, in combinatie met de stijvere stabilisatorstangen, levert een nog directere respons op stuurinput op.
  • De nieuwe RX biedt Active Cornering Assist (ACA) waarbij onderstuur wordt onderdrukt wanneer in het midden van een bocht gas wordt gegeven. Daarnaast werden er drastische verbeteringen geboekt bij het tunen van de elektrische stuurbekrachtiging (EPS), met als resultaat een echt lineair stuurgevoel. Dit stelt de RX in staat om de gewenste rijlijn in alle mogelijke omstandigheden te volgen.
  • De hertekende schokdempers van de RX zijn nu uitgerust met een Friction Control Device (FCD)* dat hoogfrequente trillingen, veroorzaakt door minieme oneffenheden in het wegdek, nog verder minimaliseert. De schokdempers zorgen er tevens voor dat de RX mooi horizontaal blijft liggen in bochten en uitzonderlijk goed reageert.

BESTE VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN BINNEN HET SEGMENT MET WERELDWIJD HET ALLEREERSTE BLADESCAN TYPE AHS (ADAPTIEF GROOTLICHTSYSTEEM MET LEMMETSPIEGELS) EN HET RECENTSTE LEXUS SAFETY SYSTEM+

 
BLADESCAN AHS

Lexus is een pionier op het gebied van autoverlichting. Als eerste autofabrikant voorzag het zijn modellen van LED-koplampen en een Adaptive High-beam System (AHS), dat voorkomt dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind. De vernieuwde Lexus RX 450h beschikt over een wereldprimeur: het eerste automatische grootlichtsysteem ter wereld van het BladeScan-type AHS.
Zo werkt het: LED-licht schijnt op twee bladvormige spiegels die op hoge snelheid ronddraaien. Het licht wordt overgebracht naar een lens om de weg voor de auto te verlichten. Het licht lijkt niet te bewegen, maar ondertussen stuurt het AHS van het BladeScan-type de lichtverdeling op nauwkeurige wijze aan door de rotatie van de bladvormige spiegel te synchroniseren en door de LED-koplampen in en uit te schakelen. Het stelt de bestuurder in staat om voetgangers en verkeersborden veel eerder te herkennen, zonder het zicht vanuit de auto of van bestuurders van tegemoetkomende auto’s te verminderen. Voetgangers kunnen in het donker al op een afstand van 56 meter worden herkend, bij het vorige systeem was dit 32 meter.
 
GEAVANCEERD LEXUS SAFETY SYSTEM +

De vernieuwde Lexus RX 450h is voorzien van de nieuwste versie van het geavanceerde Lexus Safety System +. Tot de belangrijkste features van het Lexus Safety System + behoren:
 
  • Pre-Collision System, dat overdag en in het duister voetgangers signaleert alsook fietsers overdag.
  • Door de Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) te combineren met de Lane Tracing Assist-functie (LTA) maakt de nieuwe RX het de bestuurder gemakkelijker om het rijvak te blijven volgen. Wanneer het systeem detecteert dat er mogelijk van het rijvak wordt afgeweken, waarschuwt het LTA de bestuurder met een visuele waarschuwing en een geluidsalarm of een trilling van het stuurwiel (mogelijk wordt ook een kleine stuurcorrectie uitgevoerd).
  • De Road Sign Assist-functie (RSA) verzamelt informatie van verkeersborden met behulp van een camera en navigatiekaarten, en geeft deze weer op het Head-Up Display (HUD) en het multi-informatiedisplay, waardoor het risico dat de bestuurder een verkeersbord niet opmerkt, wordt beperkt en veilig rijden wordt bevorderd.

CONNECTIVITEITSTECHNOLOGIE VOEGT APPLE CARPLAY EN ANDROID AUTO TOE, EVENALS EEN TOUCHSCREEN EN EEN TOUCHPAD

 
  • De nieuwe RX beschikt naast de oorspronkelijke Lexus-afstandbedieningsinterface ook over een nieuw touchscreen (het systeem wisselt hierbij om tussen controller-bediening en trackpad-bediening)
  • Smartphone-gebruik is geïntegreerd in het design, dat voorziet in een nieuwe telefoonhouder en een usb-poort, plus connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto
  • Stemcommando's zijn mogelijk via de smartphone van de gebruiker, met Apple Siri of de Google Assistant. Tevens kunnen bestuurders kiezen tussen de Lexus-navigatie of die van de smartphone.