- Hoge scores voor veiligheid in alle categorieën voor elektrische SUV van Lexus
- Lexus Safety System + detecteert potentieel gevaar en ondersteunt respons van bestuurder
- Robuuste constructie en passieve veiligheidsvoorzieningen garanderen uitstekende bescherming
De resultaten van de meest recente crashtest van Euro-NCAP op 6 september wijzen uit dat de elektrische SUV van Lexus hoog scoort in alle categorieën: 87% voor bescherming van volwassen inzittenden; 87% voor kindveiligheid; 84% voor kwetsbare weggebruikers en 81% voor de prestaties van veiligheids- en hulpfuncties.
In het persbericht (Opens in new window) onderstreept Euro-NCAP: 'De Lexus RZ voldoet volledig aan de normen die Euro-NCAP stelt ten aanzien van bescherming voor inzittenden van verschillende leeftijdsgroepen en lichaamslengtes. De auto is tevens uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en meerdere innovaties op gebied van actieve veiligheid. De RZ is de eerste auto die onder de nieuwste keuringseisen van Euro-NCAP punten scoort met het detecteren van kinderen aan boord. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer er mogelijk een kind of baby in de auto is achtergebleven, wat levensreddend kan zijn bij warme weersomstandigheden.'
De RZ staat op een zeer robuust platform met een stevig geconstrueerde carrosserie en een in het chassis geïntegreerde batterij. Voor passieve veiligheid zijn negen airbags standaard. Daarnaast beschikt de RZ net als alle andere modellen van Lexus over het Lexus Safety System +, een uitgebreid pakket aan actieve veiligheidsvoorzieningen en hulpsystemen.
De nieuwste, derde generatie van het Lexus Safety System + bevat diverse upgrades en toevoegingen die meer mogelijkheden bieden om potentieel gevaar vroegtijdig te detecteren. Belangrijke onderdelen van het systeem zijn onder meer:
Een Pre-Collision System (PCS) met radar en camera, om tegemoet komend verkeer te detecteren, inclusief motorrijders. In de derde generatie van het Lexus Safety System + is PCS ook in staat om in het donker fietsers op te merken. Met de nieuwe functie Intersection Turn Assist kan het systeem ook tegemoetkomend verkeer in de gaten houden op een kruising, alsmede overstekende voetgangers.
Lane Departure Alert en Lane Tracing Assist helpen beide om de auto in de rijbaan te houden. Om de bestuurder nog meer te ontlasten ondersteunt het systeem ook bij de besturing wanneer dat nodig mocht zijn.
Met Dynamic Radar Cruise Control kan de bestuurder de afstand tot een voorligger en het acceleratieniveau instellen. Daarnaast stemt de nieuwe functie Curve Speed Reduction de rijsnelheid automatisch af op de straal van een bocht.
Het Emergency Driving Stop System brengt de auto binnen zijn rijbaan tot stilstand wanneer de bestuurder niet langer in staat is om de auto te bedienen, bijvoorbeeld wanneer hij of zij onwel wordt. Zodra het systeem in werking treedt, worden andere weggebruikers gewaarschuwd door de ingeschakelde alarmlichten.
Om het Emergency Driving Stop System eerder in werking te laten treden, stelt de Driver Monitor in een eerder stadium onjuist handelen van de bestuurder vast - bijvoorbeeld wanneer deze is afgeleid, onderuit zakt, de ogen gesloten heeft of niet meer knippert, of wanneer het hoofd van de bestuurder een onnatuurlijke positie heeft aangenomen.
Proactive Driving Assist ondersteunt de bestuurder op discrete en soepele wijze. Het systeem is doorgaans actief bij lagere snelheden binnen de bebouwde kom en houdt de afstand tot een voorligger in de gaten. Wanneer de situatie daar om vraagt, ondersteunt het systeem met sturen en remmen, om mogelijk gevaar in relatie tot voetganger, fietsers en geparkeerde auto's te voorkomen.
Door veelomvattende rijhulpsystemen toe te passen, streeft Lexus ernaar om modellen als de RZ zo veilig mogelijk te maken. Kijk voor meer informatie in de volledige persmap (Opens in new window) van de Lexus RZ.