DYNAMISCHE PRESTATIES: EEN NIEUW LEXUS PLATFORM

De LBX is het eerste Lexus model dat is gebouwd op een variant van het wereldwijde GA-B-platform voor kleine auto's. Het is fundamenteel aangepast om te voldoen aan de Lexus-eisen en biedt de kernvoordelen van een laag zwaartepunt, brede spoorbreedte, korte overhangen en een zeer stijve carrosserie. Het vormt ook de basis van het prettige rijgedrag van de auto en draagt bij aan de unieke Lexus-rijervaring in het kleinste formaat tot nu toe. Dit zorgt voor een natuurlijke communicatie tussen bestuurder en auto die te allen tijde vertrouwen, controle en comfort waarborgt.
Hoofdingenieur Endoh legt uit: "Om het gevoel van verbondenheid met de Lexus te realiseren, hebben we gewerkt aan wendbaar rijgedrag dat optimaal profiteert van de kleine omvang en het lichte gewicht van de auto. Tegelijkertijd hebben we ons meer dan ooit gericht op het verfijnen van de fundamentele eigenschappen zonder volledig te vertrouwen op elektronische regelingen."
Het elektronisch gestuurde remsysteem omvat Vehicle Braking Posture Control. Dit zorgt automatisch voor een evenwichtige verdeling van de remkracht tussen voor- en achterwielen om overhellen te onderdrukken en lineaire, geruststellende prestaties te behouden. Het helpt ook bij het verminderen van de rolneiging bij het nemen van bochten, waardoor de auto comfortabel en stabiel blijft en trillingen worden gefilterd.

EEN NIEUWE GENERATIE LEXUS HYBRIDE-AANDRIJFLIJN

De LBX wordt aangedreven door een nieuwe generatie, zelfopladende elektrisch Lexus hybride systeem met een compacte en lichte 1,5-liter driecilinder motor. De belangrijkste componenten van het hybride systeem zijn aanzienlijk herontworpen, inclusief de transaxle en de power control unit, om de efficiëntie te verbeteren, verliezen te verminderen, gewicht te besparen en de grootte te verkleinen. Er is ook een nieuwe batterij met een lage weerstand, een hoog vermogen en een bipolaire nikkel-metaalhydride (NiMH) batterij die extra elektrische ondersteuning biedt bij het accelereren en de all-electric EV-rijmogelijkheden van de auto verlengt.

De aandrijflijn is afgestemd op plezierige prestaties, of je nu in de stad rijdt of op bochtige wegen, met een responsieve manoevrering en een lineair acceleratiegevoel dat nauw aansluit bij het drukken op het gaspedaal door de bestuurder. De rijeigenschappen worden ook verbeterd door het Hybrid System Control die het motorgeluid en de acceleratie nauwkeurig afstemt. Dankzij de upgrades aan het hybride systeem kan er bij hogere snelheden en over langere afstanden gebruik worden gemaakt van de all-electric EV-rijmodus, wat de efficiëntie van de LBX maximaliseert.

De luxe-status van de LBX wordt benadrukt door de aandacht die Lexus heeft besteed aan het beheersen van geluid en trillingen (NVH). Dit omvat onder andere het toevoegen van een balansas aan de motor om trillingen te verminderen die een dreunend effect in de cabine kunnen veroorzaken. Er is speciale aandacht besteed aan de deuren, waar dempingslagen zijn toegevoegd om hoogfrequent geluid te onderdrukken maar laagfrequent geluid te verbeteren voor een kenmerkend en aangenaam geluid.