Ga naar de hoofdinhoud (Druk op Enter)
LEXUS NIEUWS

SHIMOYAMA, DE NIEUWE THUISBASIS VAN LEXUS

  • Shimoyama is het nieuwe internationale hoofdkantoor voor de ontwikkeling van nieuwe Lexus modellen in Japan
  • Speciaal gebouwde, state-of-the-art faciliteit waar Lexus voor het eerst alle functies samenbrengt onder één dak, inclusief R&D en design
  • De opening valt samen met het 35-jarig jubileum van het merk Lexus
  • Shimoyama is tevens de nieuwe thuisbasis voor de ontwikkeling van TOYOTA GAZOO Racing
  • De nieuwe locatie beschikt tevens over een testcircuit en testroutes met verschillende soorten wegdek van over de hele wereld
  • Ontwikkeld in harmonie met de natuurlijke omgeving

Lexus heeft recentelijk de verhuizing voltooid naar het nieuwe hoofdkantoor in Shimoyama, een hypermodern complex op een berghelling in de buurt van Toyota City in Japan. Deze mijlpaal in de geschiedenis van Lexus valt samen met de 35e verjaardag van de oprichting van het merk.

Met de verhuizing brengt Lexus voor het eerst alle afdelingen (sales, marketing, planning) samen onder één dak, waaronder ook R&D en design. De teams kunnen op deze manier nog beter en intensiever met elkaar samenwerken, wat de efficiency bij de ontwikkeling van nieuwe prototypes en productiemodellen van een nieuwe generatie auto's van Lexus ten goede komt.

Voor de ontwikkeling van nieuwe modellen is ook het naastgelegen Shimoyama testterrein een belangrijke factor. Deze testlocatie is sinds 2021 operationeel en omvat een circuit voor testen met hoge snelheden en meerdere testroutes waar de rijomstandigheden op wegen van over de hele wereld kunnen worden nagebootst. Al eerder heeft deze aanpak zijn nut bewezen bij het ontwikkelen van de Lexus Driving Signature – volledig comfort, vertrouwen en controle voor de bestuurder – in modellen zoals de volledig nieuwe LBX, de nieuwste generatie NX en de batterij-elektrische Lexus RZ.

Het nieuwe Vehicle Development Building aan de westkant van het Shimoyama-terrein is het gezamenlijke onderkomen voor Lexus en Toyota GAZOO Racing. De begane grond biedt ruimte aan een aantal garages met de look en feel van de pitboxen bij de beroemde Nürburgring in Duitsland, een locatie die Lexus en Toyota GAZOO Racing ook gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Voortaan kunnen de verschillende disciplines hier intensief met elkaar samenwerken tijdens het testen en de ontwikkeling van auto's, met als doel deze steeds beter te maken.

'Shimoyama is geen productielocatie, maar wel een plek waar mensen uit de teams van Lexus en GAZOO Racing gezamenlijk kunnen werken aan de ontwikkeling van auto's', aldus Akio Toyoda, voorzitter van Toyota Motor Corporation Chairman, tijdens de openingsceremonie. 'De auto's die we maken, zullen hier grondig worden getest op wegen zoals die over de hele wereld te vinden zijn, met als resultaat dat deze auto's bij veel mensen een lach op het gezicht zullen toveren.'

In het westelijke deel van Shimoyama staat ook het bezoekersgebouw, een plek voor creatieve samenwerking met zakenpartners en leveranciers. Dit gebouw biedt tevens een open ruimte voor innovatie, om nieuwe ideeën te stimuleren en mensen van dichtbij met de auto’s in contact te laten komen.

Een belangrijke overweging tijdens de ontwikkeling en bouw van Shimoyama was het behoud en beheer van de natuurlijke omgeving. Zo werd bestaande begroeiing op het terrein voor ongeveer 60 procent (650ha) behouden, en werd ook nieuwe beplanting aangelegd. Daarnaast is een educatief milieucentrum geopend waar Lexus en de lokale gemeenschap elkaar ontmoeten.

Locatie Toyota City (voorheen Shimoyama Village) en deel van Okazaki City (voorheen Nukata Town)    
Indeling van het gebied Gebruik Terrein Percentage van terrein
  Faciliteiten 159.2 ha 24%
  Wegen 7.1 ha 1%
  Vijvers 16.2 ha 3%
  Nieuw aangelegd groen 81.8 ha 13%
  Behouden begroeing 386.5 ha 59%
  Total land area 650.8 ha/6.508 km2 100%
Bedrijf

Ontwikkeling locatie: Aichi Public Enterprise Bureau

Bouw faciliteiten: Toyota Motor Corporation

   
Belangrijkste faciliteiten

Centraal gebied: lokale wegen

Oostelijk gebied: hoge snelheidscircuits en specifieke evaluatiewegen

Westelijk gebied: Gebouw voor voertuigontwikkeling en Bezoekersgebouw

   
Investering Ca. 300 miljard yen (€ 1,8 miljard)+D31:D38    
Aantal medewerkers Ca. 3.000 (volledig operationeel, vanaf maart 2024