Ga naar de hoofdinhoud (Druk op Enter)

MILAN DESIGN WEEK 2025

Presentatie van nieuw werk geïnspireerd door 'Black Butterfly' cockpitbediening van de nieuwste generatie van Lexus

LEXUS INSTALLATIES VERKENNEN MENSGERICHTE TECHNOLOGIE TIJDENS MILAN DESIGN WEEK

 

  • 'A-Un'-installatie ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau SIX en designstudio STUDEO.
  • 'Discover Together', een collectie werken van aankomende makers van Bascule Inc., Northeastern University en het eigen designteam van Lexus, gemaakt ter ere van de Lexus Design Award.
  • Lexus Design Award – 'Discover Together’ – herintroductie deze zomer, gevolgd door tentoonstelling de Milan Design Week 2026.
  • Lexus tentoonstelling voor het publiek tijdens de Milan Design Week 2025, van 8 tot en met 13 april.

Lexus heeft een aantal nieuwe installaties onthuld tijdens de Milan Design Week 2025, ‘s werelds grootste tentoonstelling voor internationaal design. Onderdeel van de tentoonstelling in Daylight Space van Superstudio Piu is ’A-Un’, een totaalbeleving die werd ontwikkeld in samenwerking met de Japanse creatieven SIX en STUDEO. Een ander onderdeel is ‘Discover Together’ een interactieve installatie van een nieuwe generatie van designers, gemaakt ter ere van de Lexus Design Award.

De tentoonstelling was van 8 tot en met 13 april voor het publiek te bezoeken in Superstudio Più in Tortona, de creatieve wijk van Milaan.

Simon Humphries, Lexus Chief Branding Officer: ‘Sinds de oprichting van ons merk heeft Lexus de reputatie altijd de bestaande conventies ten aanzien van premium luxe uit te dagen. Zo verbreden wij de horizon voor onze producten en diensten, met als doel een beleving die de verwachting van klanten overtreft. Met de voortschrijdende techniek verandert ook onze perceptie van tijd en mobiliteit. We zijn gefascineerd door de wijze waarop deze veranderingen kunnen leiden tot nieuwe vormen van beleving en interactie.'

'Tijdens de Milan Design Week zoeken we naar het snijvlak tussen technologie en de menselijke maat en onderzoeken we momenten waarop deze samenkomen en hoe we nieuwe belevingen kunnen creëren door anders om te gaan met het begrip tijd. Met ‘Discover Together’ hebben we daarnaast samengewerkt met drie visionaire creatieve bedrijven die het samenspel tussen individuen en de samenleving verkennen, en hier door de lens vsn Black Butterfly een nieuw perspectief op geven.’

De nieuwe installaties zijn geïnspireerd op de 'Black Butterfly’, de naam van de dubbele bedieningsinterface in de cockpit van de Lexus LF-ZC conceptcar. Elke installatie verkent op eigen wijze hoe toekomstige technologieën een rol spelen om mens, machine en mobiliteit dichter bij elkaar te brengen.

De officiële opening van de tentoonstelling was op 7 april in handen van Pascal Ruch, Vice President Lexus en Value Chain van Toyota Motor Europe. Ter gelegenheid van de opening introduceerde hij sprekers zoals Lexus International President Takashi Watanabe en Lexus Design Division General Manager Koichi Suga. Samen met Takeshi Nozoe van SIX., Tatsuki Ikezawa van STUDEO en vertegenwoordigers van Bascule Inc., Northeastern University en eigen ontwerpers van Lexus gaven zij uitleg over de vooruitstrevende installaties en de toekomst van mobiliteit en design.

A-UN INSTALLATIE

In de twintig jaar na het debuut van Lexus op de Milan Design Week in 2005 heeft Lexus samengewerkt met wereldberoemde kunstenaars en ontwerpers – waaronder Philippe Nigro, Neri Oxman, Sou Fujimoto en Rhizomatiks – aan bijzondere totaalconcepten die de visie en waarden van het merk uitdragen.

Dit jaar heeft Lexus de handen ineengeslagen met het in Tokio gevestigde creatieve bureau SIX en designstudio STUDEO. Het resultaat van deze samenwerking is ‘A-Un’, een installatie die is geïnspireerd op A-Un no Kokyū (harmonieuze adem), een traditioneel Japans concept waarbij bewegingen en emoties van twee lichamen of entiteiten volledig synchroon lopen. Met het Black Butterfly concept als verbinding tussen mensen en de samenleving bundelt Lexus zo haar visie op mobiliteit tot een totaalbeleving in de ruimte.

In de ruimte verschijnt plotseling een enorm scherm in de vorm van de Black Butterfly, van drie meter hoog, tien meter breed en vier meter diep. Geheel in de traditie van traditionele materialen en het pure vakmanschap van Lexus werd het werk gedurende drie maanden met de grootste toewijding gemaakt, met geweven draden van bamboevezels met een totale lengte van zo’n 35 kilometer.

Zodra bezoekers naderen komt de constructie tot leven door te reageren op hun hartslag, waardoor een unieke, integrale beleving ontstaat. Terwijl de hartslag synchroon gaat lopen met natuurlijke fluctuaties transformeert de Black Butterfly tot een medium voor ontdekking. Op dat moment worden de bezoekers getuige van een vloeiende verbinding tussen mensen, de samenleving en de wereld – een beleving die voortkomt uit de ‘A-Un’ filosofie.

De visie van Lexus op de mobiliteit van de toekomst gaat verder dan een auto die simpelweg reageert op commando’s van de mens, door te anticiperen op menselijke intenties. Via de Black Butterfly worden mens en machine onderdeel van een continu proces van samen leren en evolueren. Op die manier ontstaan nieuwe mogelijkheden en unieke momenten. Voertuigen zullen een directe verbinding vormen met mensen, waardoor een nieuwe beleving van mobiliteit ontstaat.

DISCOVER TOGETHER INSTALLATIE

De tentoonstelling staat dit jaar deels in het teken van de Lexus Design Award, een jarenlange voedingsbodem en bron van ontdekking voor nieuwe generaties makers en ontwerpers die leren de grenzen van creatieve potentieel te verleggen. Drie visionaire groepen gebruikten de Black Butterfly als leidraad om nieuwe dimensies te ontdekken voor persoonlijke ervaringen met technologie. Bascule Inc., Northeastern University en eigen designers van Lexus presenteren samen een reeks interactieve installaties die een heel nieuw en uniek perspectief geven op de Black Butterfly. Deze ontmoeting tussen Lexus en aankomende talenten sluit aan bij de Lexus-filosofie van Experience Amazing, en nodigt bezoekers uit om zelf te gaan ontdekken.

BASCULE INC. (JAPAN)

EARTHSPECTIVE

Zijn werk verkent het concept van een groter perspectief op de aarde. De combinatie van 'aarde' en 'perspectief' in de titel markeert een verandering in de manier waarop we naar onze wereld kijken. Als mensen nemen we de realiteit waar vanuit ons eigen, beperkte oogpunt. Maar wanneer we afstand nemen en de aarde bekijken vanuit de oneindigheid van de ruimte, krijgen we een nieuw pespectief - een 'Aard-perspectief'. Vanuit dit oogpunt zijn we niet meer dan reizigers op de planeet. De woorden die je uitspreekt worden ingeprent in de toekomst, vastgelegd in het steeds groter wordende universum.

NORTHEASTERN UNIVERSITY (USA)

OUR ENERGY NEXUS

Deze installatie verkent het thema van de luchtvervuiling terugdringen, met real-time interactie om de kracht van de samenleving en collectief handelen te illustreren.

Bezoekers krijgen toegang tot informatie als actuele vervuilingsniveau's en data over de luchtkwaliteit in Milaan, via de Black Butterfly wordt hun lichaamswarmte doorgegeven als het symbolische vrijkomen van energie. Elke bijdrage wordt getransformeerd tot een schijnende ster. Naarmate de lucht schoner wordt, schijnen deze sterren feller, zo wordt de verbinding tussen menselijk handelen en milieuverandering versterkt. Samen bundelen we onze energie voor een schonere, helderdere toekomst.

LEXUS IN-HOUSE DESIGNERS (JAPAN)

DISCOVER YOUR BUTTERFLY

De butterfly is een symbool van ons onbekende potentieel om een impact te hebben op de wereld. Deze installatie is geïnspireerd op het Butterfly Effect en laat het grote effect van kleine handelingen zien.

De installatie beoogt een wereld waarin ontelbare vlinders samenkomen, elk met een eigen unieke beweging, en op die manier samen een dynamische en veranderende realiteit creëren. Met de Black Butterfly als venster om hun onbekende potentieel de ruimte te geven, laten bezoekers hun eigen vlinder los. Die vlinder heeft invloed op de wereld en ontdekt tegelijkertijd nieuwe aspecten over zichzelf. Elke kleine rimpeling is het begin van een glimp van schoonheid en verandering, en telt als bewijs dat zelfs de kleinste handeling krachtig vorm kan geven aan een nieuwe toekomst.

DE LEXUS DESIGN AWARD

DISCOVER TOGETHER

Lexus organiseert sinds 2013 de Lexus Design Award, een internationaal initiatief om nieuwe generaties van creatieve makers te ondersteunen middels dialoog en samenwerking. Om deze samenwerking met aankomend designtalent te intensiveren wordt het programma omgedoopt tot 'Lexus Design Award – Discover Together'. Het programma wordt deze zomer officieel opnieuw gepresenteerd, met een tentoonstelling die in april 2026 gepland staat tijdens de Milan Design Week. Aanvullende informatie over dit spannende nieuwe hoofdstuk voor design volgt snel.

INFORMATIE TENTOONSTELLING

Data

Persdag 7 April (maandag); Publieksdagen 8 tot en met 13 april (zondag)

Locatie

Superstudio Più

Adres

Via Tortona 27, 20144 - Milan, Italië

Tentoonstellingen

A-Un Installation / Discover Together kunsttentoonstelling in samenwerking met Bascule Inc., Northeastern University en het Lexus Designtam

Organisator

Lexus International

'A-UN' CREATOR PROFIELEN

SIX INC.

TAKESHI NOZOE

Takeshi Nozoe richtte in 2013 zijn creatieve bedrijf SIX Inc. op. Als creatief directeur ontwikkelt Nozoe voor merken in Japan en daarbuiten nieuwe vormen van communicatie en real-world klantbelevingen. Tot zijn klanten horen ook Toyota GR en Lexus. Hij werkte aan meerdere projecten die grenzen hebben verlegd door technologie met elkaar te combineren, waaronder een ruimtelijk project met 1.000 drones. Samen met de popgriep OK Go maakte hij de videoclip 'Obsession for Smoothness. Met het Space Balloon Project visualiseerde hij een real-time interactie met de stratosfeer.

Tot op heden ontving Nozoe meer dan 100 internationale creatieve awards, waaronder een Cannes Lions Gold Award en een New York Festival Gold Award. De in eigen beheer ontwikkelde COTODAMA Lyric speaker van SIX wordt wereldwijd in 44 landen verkocht. Dit onderstreeptter de brede erkenning van de innotieve kracht van SIX op het gebied van productontwikkeling.

https://sixinc.jp/

STUDEO

TATSUKI IKEZAWA

Na te zijn afgestudeerd aan het Department of Design Informatics van de Musashino Art University richtte Ikezawa zijn creatieve studio STUDEO op. Hij benadert merkstrategieën vanuit het perspectief van een art-director en integreert daartoe conceptontwikkeling en het design van product, logo en verpakking, alsmede de planning van communicatiemiddelen zoals commercials, grafische vormgeving en ruimtelijk design. Op die manier creëert hij een merkwereld waarin alles met elkaar verbonden is. In 2018 organiseerde Ikezawa in New York zijn solovoorstelling BEYOND THE CRAFT in New York. Als designer werkte hij in 2024, mee aan de ontwikkeling van The Trio Asia Posters voor de internationale Poster Biënnale in Mexico.

Met zijn werk won Ikezawa talloze international awards, waaronder de Tokyo ADC Award, JAGDA New Designer Award, Cannes Lions International Festival of Creativity, ONE SHOW, en New York ADC. Hij is lid van de Tokyo Art Directors Club en de Japan Graphic Designers Association.

https://www.studeo.co.jp/

'DISCOVER TOGETHER' CREATOR PROFIELEN

JAPAN

BACSULE INC.

Bascule Inc. is een in Tokio gevestigd creatief team. Zij staan bekend om de wijze waarop het uit verschillende soorten data de realiteit en verhalen weet te filteren, en deze om te vormen tot een emotionele beleving. Vanuit hun unieke benadering die zij DATA-TAINMENT hebben genoemd, opereren ze in meerdere vakgebieden, waaronder reclame, evenementen, sport, kunst, stedelijke ontwikkeling en de ruimte. Basculeheeft als doelstelling om nieuwe nieuwe experimentele waarden te creëren waarin iedereen kan participeren.

https://bascule.co.jp/

*Leden, van links naar rechts: Tomoyuki Iwabuchi, Masayoshi Boku, Sakiko Osawa

USA

NORTHEASTERN UNIVERSITY

Onder leiding van Paolo Ciuccarelli, hoofd van het Center for Design aan de Northeastern University vormen Chloe Prock, Jasmine Yiming Sun en Elizabeth McCaffrey een team van designers en onderzoekers die zich richten op het brede verband tussen data visualisatie, designbeleving en het creatieve proces. Met hun veelzijdige en brede expertise ontwikkelt het team belevingen die doen nadenken, en slaan een brug slaan tussen nieuwe technologie, mensgericht design en poëtisch toegepaste berekening.

https://camd.northeastern.edu/center-for-design/

*Leden, van links naar rechts: Chloe Prock, Paolo Ciuccarelli, Jasmine Yiming Sun, Elizabeth McCaffrey

JAPAN

LEXUS DESIGNTEAM

Leden van het designteam van Toyota Motor Corporation geven een nieuwe interpretatie aan de Black Butterfly. Als mentor werkt Takabatake in de rol van Concept en Vision Designer, die toekomstige visies en concepten ontwikkeld voor de gehele productlijn, waaronder ook klantbeleving voor Lexus en Toyota. Designer Yuri Tamura begon haar carrière als CMF designer en ontwikkelt nu innovatieve designs die bestaande concepten in elk segment uitdagen. In haar werk legt zij de focus op het vastleggen van menselijke emoties en belevingen uit een nieuw persperctief, met als doel om voor zoveel mogelijk mensen een bron van inspiratie te zijn.

*Leden van het designteam (van links naar rechts) Moto Takabatake en Yuri Tamura