ELECTRIC CONCEPT MODELS

TOEKOMSTVISIE OP DE JAPAN MOBILITY SHOW

Tijdens de eerste Japan Mobility Show, die van 26 oktober tot en met 5 november plaatsvond in Tokio, presenteerde Lexus diverse wereldprimeurs, met de onthulling van nieuwe batterij-elektrische conceptcars. Vanuit het thema 'Pushing the Boundaries of the Electrified Experience' gaf Lexus inzicht in de wijze waarop het bedrijf op termijn de mogelijkheden van elektrificatie en nieuwe technologieën maximaal wil gaan benutten.

De stand van Lexus vormde het toneel voor het publieke debuut van de LF-ZC, een concept voor een batterij-elektrische sedan als voorbode van een nieuw productiemodel dat gepland staat voor 2026. Een tweede primeur was de Lexus LF-ZL, een visie op een toekomstig nieuw topmodel in de vorm van een batterij-elektrische SUV.

Beide concept cars beschikken over een intelligente, volledig digitale cockpit van de nieuwste generatie, met snelle en gebruiksvriendelijke bediening van alle essentiële instrumenten en een totaalbeleving van de rijomgeving. De nieuwe Arene OS interface software is daarbij een belangrijk onderdeel, met progressieve updates om de verdergaande evolutie van veiligheidssystemen en multimediafuncties het hoofd te kunnen bieden. 

Sinds de oprichting van Lexus in 1989 loopt Lexus voorop als pionier in technologie en werkt het bedrijf aan een sterke traditie die bestaande conventies in het premium segment uitdaagt om voor klanten consequent van meerwaarde te kunnen zijn. Inmiddels geniet Lexus een reputatie als wereldwijd luxe lifestyle merk en gaat het nog altijd de uitdaging aan om auto's en belevingen te creëren die verwachtingen van klanten overtreffen.

Doel van Lexus is om in Europa vanaf 2030 volledig actief te zijn als fabrikant van batterij-elektrische modellen, en om wereldwijd vanaf 2035 alleen nog batterij-elektrische voertuigen te produceren. Om deze doelstelling te bereiken, introduceert Lexus een compleet nieuwe, modulaire bodemplaat, met revolutionaire nieuwe productietechnieken, alsmede een volledig herzien software platform.

RIJPRESTATIES

Voor de ontwikkeling van de volgende generatie batterij-elektrische voertuigen (BEV's) streeft Lexus naar een plezieriger rijbeleving, waarin de bestuurder zich nog meer dan voorheen één voelt met de auto. Daarbij horen het optimaal benutten van de typische karakteristiek van een BEV en de soepele vermogensoverbrenging van de DIRECT4 Al-Wheel Drive (zoals dat reeds wordt toegepast in de huidige RZ 450e) . Een ander belangrijk element is de intuïtieve, lineaire feedback van een steer-by-wire systeem.

Met het evolueren van het Arene OS platform streeft Lexus voor haar klanten ook naar een persoonlijke rijbeleving die is toegesneden op het individu, met een ideale balans tussen accelererend vermogen, bochtengedrag en remmen. Het doel is te komen tot de ultieme auto voor elke klant, op basis van een synergie tussen hardware en software. Lees verder voor het volledige verhaal over de individuele, toekomstgerichte functies van de LF-ZC en LF-ZL concept cars.

TOEKOMSTVISIE

LF-ZC

De LF-ZC staat symbool voor de visie van Lexus op elektrische mobiliteit, met slanke proporties, een laag zwaartepunt en een emotioneel geladen design dat functionaliteit koppelt aan esthetiek en de belofte van een opwindende rijbeleving.
TOEKOMSTVISIE

LF-ZL

De LF-ZL concept car geeft een voorproefje op een toekomst waarin mobiliteit, mensen en de samenleving volledig met elkaar verbonden zijn. De rijbeleving wordt volledig afgestemd op de gebruiker, waarbij de auto reageert op gewoontes van de bestuurder en suggesties doet als onderdeel van een ongeëvenaarde interactie tussen mens en machine. Dit toekomstige topmodel helpt mensen om hun leven te leiden zoals zij dat willen en levert daarbij een positieve bijdrage aan hun persoonlijke omgeving, maar ook aan het milieu en de samenleving als geheel.
Met de LF-ZC en LF-ZL gaat Lexus als pionier opnieuw voorbij aan bestaande conventies. Beide concept cars vormen een evolutie in design, efficiency en prestaties. Beide komen voort uit de innovatieve kracht van Lexus, met vooruitstrevende technologie staan zij voor een toekomstige denkrichting. Hiermee onderstreept Lexus opnieuw de ambitie om in Europa vanaf 2030 volledig actief te zijn als fabrikant van batterij-elektrische modellen, en om wereldwijd vanaf 2035 alleen nog batterij-elektrische voertuigen te produceren. 

NIEUWE MODULAIRE BODEMPLAAT

De volgende generatie BEV’s van Lexus krijgt een nieuwe modulaire bodemplaat waarop de carrosserie uit drie delen is opgebouwd: voor, midden en achter. Dit is mogelijk dankzij ‘gigacasting’, een proces dat een veel grotere vormvrijheid biedt. Verder vergroot de integratie van componenten de carrosseriestijfheid. Dat draagt bij aan de dynamiek van de auto.

Door de batterij in de middensectie te plaatsen hebben het gewicht en de afmetingen van de batterij geen structureel effect op de voor- en achtersectie. Het maakt ook eenvoudige integratie van ontwikkelingen in de batterijtechnologie mogelijk. Dat helpt toekomstige ontwikkelingen te versnellen.

Het productieproces maakt gebruik van een zichzelf voortbewegende assemblagelijn waarop de auto’s zelfstandig door elke productiefase bewegen. De auto kan zichzelf besturen zodra deze is voorzien van accu, motor, wielen en draadloze terminalcomponenten. Een productielijn zonder transportbanden maakt een flexibeler indeling van fabrieken mogelijk, verkort de doorlooptijd voor massaproductie en bespaart investeringskosten.