- Met 'Discover' onthult Lexus op de Japan Mobility Show een nieuwe designrichting
- Herpositionering van Toyota Group-merken geeft Lexus de vrijheid om een pionier te zijn, en 'niemand te imiteren'
- Wereldprimeur van de Lexus LS Concept - een zeswieler voor een chauffeur, ontwikkeld als persoonlijke oase van rust waarin LS staat voor Luxury Space
- Onthulling van meerdere op de LS geïnspireerde concept cars met een spectrum van stijlen en vormen, van coupé tot een autonoom eenpersoons voertuig
- Lexus verkent hoe het mensen kan helpen hun eigen leven vorm te geven, met nieuwe mogelijkheden voor mobiliteit en een onafhankelijk, luxueus off-grid leven
'DISCOVER': EEN NIEUWE DESIGNRICHTING VOOR LEXUS
Discover: leidraad voor de nieuwe Lexus merkidentiteit
Op 29 oktober introduceerde Lexus een nieuwe designrichting voor het wereldwijde premiummerk. Met deze vernieuwde merkidentiteit – gepresenteerd tijdens de opening van de Japan Mobility Show (JMS) 2025 – verkent Lexus nieuwe terreinen buiten de autowereld. Daarbij staan innovatieve producten, diensten en lifestyleconcepten centraal, verbonden door één gemeenschappelijke visie: ‘Discover’.
Gedreven door het streven om niemand te imiteren, daagt Lexus zichzelf uit om een pionier te blijven en nodigt het klanten wereldwijd uit om nieuwe waarden te ontdekken.
Deze vrijheid om te durven veranderen valt samen met een herpositionering binnen de Toyota Group, waarbij Century wordt geïntroduceerd als een nieuw merk dat het summum van luxe vertegenwoordigt.
‘Met Century in het exclusieve, ultra-luxe segment heeft Lexus nu de vrijheid om de belofte van toegankelijke luxe te versterken’, aldus Simon Humphries, Chief Branding Officer van Toyota Motor Corporation in zijn key-note speech tijdens JMS. ‘Die belofte is om te blijven ontdekken: Discover. Om onafhankelijk en met zelfvertrouwen te denken, om avontuurlijk en innovatief te zijn en om kritisch te blijven kijken naar de definitie van luxe die centraal staat in het premium segment’.
Klanten van Lexus definiëren graag hun eigen regels en hechten waarde aan de ruimte en vrijheid om hun tijd optimaal en efficiënt te benutten. In hun streven naar dit gevoel van vrijheid durven ze de gevestigde orde uit te dagen.
Sinds de oprichting in 1989 heeft Lexus altijd gestreefd naar een harmonieuze verbinding tussen product en levensstijl – en daarbij steeds een unieke identiteit weten te behouden. Lexus erkent dat de spelregels in het premiumsegment ingrijpend zijn veranderd: steeds meer klanten verlangen naar voertuigen die niet alleen nieuwe ervaringen bieden, maar ook hun persoonlijke levensstijl weerspiegelen en versterken.
Discover Sanctuary: de nieuwe Lexus LS Concept
Deze radicale koerswijziging komt vandaag tot uiting in de onthulling van de nieuwe Lexus LS Concept. Deze breekt met de traditie van de Lexus LS als topsedan en markeert als concept een revolutionaire visie op een zeswieler voor een professionele chauffeur en een exclusieve, persoonlijke oase van rust voor de overige inzittenden. De letter ‘S’ in LS staat dan ook niet voor ‘Sedan’ maar voor ‘Space’ als indicatie voor optimale ruimte voor inzittenden die verlangen naar onschatbare eigenschappen ten aanzien van vrijheid en privacy.
‘Dit is niet zomaar een auto, maar een voertuig dat je uitnodigt om je eigen ruimte te ontdekken’, vervolgt Simon. ‘De LS is een portal gericht op een meer luxueze levensstijl waarin je niet te maken hebt met bestaande regels op automotive gebied, en waarin je de kans krijgt om te kiezen wat voor jou als inzittende het beste werkt.’
Het concept met zes wielen is toegepast om de ruimte in het interieur maximaal te benutten en om wielkasten overbodig te maken. Tegelijkertijd is er hiermee ruimte ontstaan voor brede portieren die het voor passagiers op de tweede en derde zitrij mogelijk maken om gelijktijdig en op elegante wijze in- en uit te stappen.
Lexus is zich ervan bewust dat consumenten wereldwijds belangstelling hebben voor meer dan één type voertuig. In plaats van het traditionele topmodel zou Lexus daarom moeten beschikken over een range aan modellen als gezamenlijk speerpunt. Met de LS Concept als inspirerende voorloper komt deze visie tot uiting in een reeks van andere, op de nieuwe LS geïnspireerde concepten.
De LS Coupe Concept
De LS Micro Concept
De LS Sport Concept
Ontdek vrijheid, onafhankelijkheid en meer
Lexus gaat nog een stap verder door te onderzoeken hoe het mensen kan helpen om ook buiten de auto vrijheid in mobiliteit te ervaren. Tijdens de presentatie op de Japan Mobility Show waren daarom details te zien van een Lexus Catamaran, een zeewaardig schip dat gebruikmaakt van duurzame energie en navigatie van een door AI-gestuurde automatische piloot. Een ander onderdeel van de presentatie van Lexus was een prototype voor een autonoom eVTOL (elektrisch verticaal opstijgen en landen) vliegtuig, een gezamenlijke project van Joby Aviation en de Toyota Motor Corporation.
Het potentieel voor mensen om onafhankelijk en luxueus off-grid te leven, komt tot uitdrukking in het Lexus Home Architectuur Concept. Het design van het gebouw legt de focus op de elektrische auto van de bewoner en het opslaan van zonne-energie in een batterij om het huishouden van stroom te voorzien. De Lexus Hub is meer een concept voor de maatschappij als geheel - als visie op een toekomstgerichte, gedeelde ruimte met een sociale focus. De Lexus Hub verenigt diensten, sociale initiatieven en maatschappelijke voorzieningen op één plek. Met onder meer winkels, entertainment en horeca en meerdere vormen van vervoer over land, zee en door de lucht.
Deze concepten weerspiegelen de groeiende wens onder klanten van Lexus om te leven op eigen voorwaarden met een eigen, persoonlijke ruimte, niet alleen in de auto van hun keuze, maar ook in de wereld om hen heen. Dit inspireert Lexus om te werken aan het volledig verweven van werk en vrije tijd, met maximale vrijheid in mobiliteit.
‘Onze klanten zijn zelf hun eigen merk. We zijn er trots op om met hen op gelijke hoogte te staan’, besluit Simon Humphries: ‘We willen onze klanten helpen de wereld met nieuwe ogen te bekijken en om een horizon zonder beperkingen te ontdekken, maar dat ze zich toch nog steeds thuis voelen.’