Ga naar de hoofdinhoud (Druk op Enter)
WERELDPREMIERE

DE NIEUWE LEXUS RZ BATTERIJ-ELEKTRISCHE SUV

De nieuwe Lexus RZ beleeft vandaag zijn wereldpremière in Brussel. Deze nieuwe, premium batterij-elektrische SUV tilt de rijbeleving naar een nóg hoger niveau, met innovatieve technologieën die bijdragen aan meer vermogen en die de bestuurder nog meer controle en stimulans geven. Deze baanbrekende aanpassingen worden gecombineerd met een verdere verfijning van de luxueuze beleving aan boord van de RZ.

WERELDPREMIERE VAN DE NIEUWE LEXUS RZ BATTERIJ-ELEKTRISCHE SUV VOOR 2025

 

  • Nieuwe en uitgebreide range met meer vermogen, verhoogde efficiëntie en een groter dynamisch potentieel dat bestuurders extra stimuleert
  • Debuut van het steer-by-wire systeem van Lexus
  • Aanzienlijke verbetering van de batterij en het elektrische systeem, met als resultaat een grotere actieradius en een hogere laadsnelheid 
  • Introductie van de RZ 550e, de eerste RZ F SPORT met meer vermogen en het nieuwe Interactive Manual Drive virtueel schakelsysteem van Lexus
  • De nieuwe RZ beleeft vanaf het najaar van 2025 zijn Europese introductie

 

De nieuwe Lexus RZ beleeft vandaag zijn wereldpremière in Brussel. Deze nieuwe, premium batterij-elektrische SUV tilt de rijbeleving naar een nóg hoger niveau, met innovatieve technologieën die bijdragen aan meer vermogen en die de bestuurder nog meer controle en stimulans geven. Deze baanbrekende aanpassingen worden gecombineerd met een verdere verfijning van de luxueuze beleving aan boord van de RZ. 

Sinds de introductie van de RX 400h in 2005 is Lexus pionier voor elektrificatie van het premium segment, met een voortdurend streven naar een balans tussen rijkwaliteit en milieubewustzijn. De in 2019 gelanceerde Lexus Electrified strategie heeft als doel om te komen tot een koolstofneutrale samenleving, door met behulp van meerdere toekomstgerichte technologieën, waaronder batterij-elektrische, hybride en plug-in hybride modellen tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van klanten in verschillende doelgroepen.

De in 2023 geïntroduceerder RZ was de eerste Lexus die specifiek is ontwikkeld als batterij-elektrische auto (BEV). De RZ markeerde een nieuwe rijbeleving en een nieuwe designtaal, mogelijk gemaakt door de technologie voor elektrificatie. In reactie op verzoeken van klanten voegde Lexus in 2024 een uitvoering met voorwielaandrijving toe aan de range van de RZ.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe RZ heeft Lexus de focus gelegd op vier belangrijke pijlers: rijplezier, actieradius en laadcapaciteit, prestaties en design.

Een belangrijke technische innovatie van de nieuwe RZ is de eerste toepassing van het steer-by-wire systeem van Lexus. Dit vormt de basis voor een nieuwe rijbeleving, met een soepeler, gemakkelijker en meer gebruiksvriendelijke bediening, met name tijdens het rijden op bochtige trajecten. Het systeem is afgestemd op een actieve respons en feedback voor de bestuurder die niet wordt gehinderd door ongewenste trillingen. Om er zeker van te zijn dat de RZ tegemoet komt aan de kwaliteitseisen voor de Lexus Driving Signature, is de RZ tot het uiterste getest in het testcentrum van Lexus in het Japanse Shimoyama.

Met de komst van de nieuwe RZ worden voor het eerst ook de prestaties en het design van het F SPORT label beschikbaar voor de range. De RZ 550e met All-Wheel Drivr is de krachtigste RZ tot nu toe, met een hoogstaande rijbeleving die voor een belangrijk deel te danken zijn aan Interactive Manual Drive. Meer informatie over dit elektronische systeem dat virtueel handmatig schakelen ondersteunt, leest u in het hoofdstuk over de RZ F SPORT.

Zoals gewoonlijk voor Lexus stond het belang van de klant voorop bij de ontwikkeling van de nieuwe RZ. Als gevolg daarvan is de RZ efficiënter en biedt deze een verder verbeterde rijervaring. Grondige aanpassingen aan de batterij-elektrische aandrijflijn betreffen onder meer de lithium-ion batterij met meer vermogen, en een verdere evolutie van de Lexus eAxle. Het resultaat hiervan is een verwachte toename van de actieradius van ongeveer 100 kilometer (afhankelijk van uitvoering en definitieve homologatie).

Daarnaast kan de gebruiker van de RZ voortaan de batterij sneller opladen, mogelijk gemaaktdoor een nieuw systeem voor het conditioneren van de batterij, en een 22 kW AC boordlader.

Deze wereldwijde première vormt de eerste stap op weg naar de Europese marktintroductie van de nieuwe Lexus RZ, in het najaar van 2025.

VOLLEDIG VERNIEUWDE BEV AANDRIJFLIJN

De batterij-elektrische aandrijflijn van de nieuwe RZ is volledig vernieuwd, hierbij lag de focus op het vergroten van het praktische gebruiksgemak en het rijplezier. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer de introductie van een nieuw ontwikkelde e-Axle, met meer vermogen en een omvormer met meer efficiëntie en een significante vermindering van energieverliezen. Daarnaast nam de capaciteit van de lithium-ion batterij toe tot 77,0 kWh. 

Het hogere vermogen en meer beschikbare uitvoeringen geven de nieuwe RZ een breder marktbereik, en maken deze batterij-elektrische Lexus aantrekkelijk voor een groter publiek.

De prestaties van de krachtige lithium-ion batterij zijn verbeterd door toepassing van meer en verbeterde batterijcellen. Dit geeft bovendien de elektromotor van de e-Axle meer vermogen. De bestuurder merkt dit niet alleen aan krachtigere acceleraties en een hogere topsnelheid, maar ook aan een meer enthousiaste respons bij middelmatige snelheid.

Het hogere vermogen en prestatiepotentieel wordt verder ondersteund door toepassing van waterkoeling voor de batterij en andere delen van de batterij-elektrische aandrijflijn.

De combinatie van de krachtige batterij en de e-Axle met meerdere verschillende systemen heeft geleid tot een RZ range met keuze uit drie aandrijflijnen: 224 DIN hp/165 kW voor de RZ 350e; 380 DIN hp/280 kW voor de RZ 500e; en 408 DIN hp/300 kW voor de RZ 550e F SPORT.

Daarnaast is het trekvermogen voor de RZ met All-Wheel Drive verdubbeld, waardoor deze voortaan een geremde aanhanger tot 1.500 kilo kan trekken..

GROTERE ACTIERADIUS

De technische verbeteringen van de aandrijflijn van de RZ resulteerde in een aanzienlijk grotere actieradius. Dit is met name te danken aan het verminderen van energieverliezen in de e-Axle, de grotere capaciteit van de batterij en het optimaliseren van controlesystemen. Voorlopige data wijst uit dat de actieradius van de nieuwe RZ met ongeveer 100 kilometer is vergroot (afhankelijk van uitvoering en onder voorbehoud van definitieve homologatie).

KORTERE LAADTIJDEN

Ook de laadprestaties van de nieuwe RZ zijn verbeterd, dankzij de verhoogde capaciteit van de batterij, verbeteringen aan de constructie van het batterijpack en de toepassing van een nieuwe 22kW AC boordlader. Hiermee loopt Lexus vooruit op het de verwachte groei van het aantal publieke laadpunten dat versneld laden ondersteunt. 

Het laden bij lagere temperaturen is verbeterd door een verbeterde conditionering van de batterij. Dit zorgt voordat het opladen begint voor een optimale temperatuur van de batterij, waardoor vertraging wordt voorkomen. Dit resulteert in een ongeveer 30 minuten kortere laadtijd.

EEN UNIEKE RIJBELEVING MET HET STEER-BY-WIRE SYSTEEM VAN LEXUS

De nieuwe RZ wordt als eerste Lexus uitgerust met het nieuw ontwikkelde steer-by-wire systeem. Hiermee ontstaat een nieuwe, intuïtieve en comfortabele rijbeleving en een perfecte verbinding tussen besturder en auto. Bovendien vormt dit systeem de basis voor een transformatie van de traditionele bestuurdersplek.

In plaats van een volledig rond stuurwiel zijn het onderste en bovenste gedeelte van het stuur bijna rechthoekig van vorm, met gewelde vormen aan weerszijden van het stuur. Het design helpt de bestuurder zijn aandacht bij de weg te houden, terwijl door de meer compacte vorm meer ruimte ontstaat rond de benen en knieën, met als resultaat een comfortabeler in- en uitstap.

Het system werkt binnen een gebied van ongeveer 200 graden tussen de neutrale stand en de uiterst linkse en rechtse positieve. Dit geeft de bestuurder extra gebruiksgemak en maximale controle.

Omdat de stuuroverbrenging dynamisch reageert op de rijsnelheid kan de bestuurder bij lagere snelheden makkelijker manoeuvreren. Op bochtige trajecten blinkt het systeem uit in soepele wendbaarheid, terwijl op de snelweg de nadruk vooral ligt op stabiliteit. 

Hoewel er geen mechanische koppeling meer is tussen het stuurwiel en de assen, krijgt de bestuurder nauwkeurige feedback op basis van elektronische signalen, waarbij hinderlijke trillingen achterwege blijven.

EEN EVOLUTIE VAN LEXUS DIRECT4 DRIVE CONTROL

Naast de BEV aandrijflijn heeft Lexus ook de DIRECT4 technologie van de RZ vernieuwd. Dit unieke systeem van Lexus verbetert de grip en prestaties van de uitvoeringen met All-Wheel Drive. 

Tijdens het optrekken en accelereren in rechte lijn varieert de verdeling van het vermogen over de voor- en achterwielen tussen 60:40 en 0:100 om de stabiliteit te verbeteren en de bestuurder een directer gevoel van de acceleratie te geven. In bochten wordt de verdeling van het vermogen in een verhouding tussen 80:20 and 0:100 afgestemd op de rijomstandigheden, afhankelijk van de rijsnelheid en de stuurhoek. 

Tijdens het insturen van een bocht wordt meer vermogen overgebracht op de voorwielen om de bocht soepel te kunnen nemen. Bij het uitsturen wordt de verdeling van het koppel afgestemd op de belasting van elk individueel wiel. Zo houdt het systeem de auto in balans en accelereert de auto soepeler de bocht uit. Het resultaat is een bevredigend stuurgevoel en nauwkeuriger weggedrag. 

Toepassing van het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) van Lexus draagt bij aan meer gelijkmatig en comfortabeler weggedrag, met als bijkomende voordelen een verbeterde stabiliteit en een groter reactievermogen om een potentieel gevaarlijke situatie te ontwijken.

RECEPT VOOR DE LEXUS DRIVING SIGNATURE

Bij Lexus is het onze missie om ervoor te zorgen dat elk model in ons aanbod voldoet aan de Lexus Driving Signature – een uniforme rijbeleving waarin de bestuurder altijd comfort, vertrouwen en volledige controle ervaart. Voor de nieuwe RZ heeft Lexus enkele strategische verbeteringen doorgevoerd om deze rijkwaliteiten verder te verfijnen.

Zo is de torsiestijfheid van de auto verhoogd door verbeteringen aan de radiator en de toevoeging van een stabilisatiestang aan de achterzijde. Dit vermindert vervorming onder torsie en draagt bij aan een scherpere en nauwkeurigere stuurrespons.

Daarnaast zijn het onderstel en de wielophanging verder geoptimaliseerd met gerichte aanpassingen aan de schokdempers en vering. Deze verbeteringen zorgen voor nog betere dynamische prestaties, meer stabiliteit en een hoger rijcomfort.

STREVEN NAAR STILTE EN COMFORT 

Een belangrijke eigenschap van een batterij-elektrische Lexus is het uitzonderlijk stille interieur. Met de nieuwe RZ gaat Lexus hierin opnieuw verder met extra functies en nieuwe maatregelen op het gebied van geluidsisolatie en –absorbering. Voorbeelden hiervan zijn verbeterde isolatie in de vloer onder de achterbank en extra isolerende maatregelen op enkele andere punten. Om rijgeluiden en windgeruis beter buiten het interieur te houden, is er ook geluidsisolatie toegepast in de tonneau cover, de afwerking van de achterklep en in de laadruimte. Daarnaast heeft Lexus aanpassingen doorgevoerd om trillingen verder te verminderen.

NIEUWE TECHNIEKEN IN INTERIEURDESIGN

Lexus introduceert nieuwe, geavanceerde technieken in het interieurdesign. Voor het eerst is Ultrasuede-afwerking toegepast met een laserprecisieproductie. De met Ultrasuede beklede portierpanelen bestaan voor 30 procent uit duurzaam plantaardig materiaal en dragen bij aan een vernieuwde luxe-ervaring in het interieur.

Een andere primeur is de dynamische schaduweffect-technologie voor de meerkleurige sfeerverlichting. Dit creëert veranderende patronen die het verstrijken van de tijd nabootsen, wat zorgt voor een emotionele en comfortabele verbinding tussen de auto en zijn passagiers.

Daarnaast helpt een nieuwe dimfunctie voor het panoramadak de temperatuur aangenaam te houden, zelfs bij fel zonlicht. Door spiegelingen te verminderen, is het nu mogelijk om zowel het dimbare dak als de elektronische achteruitkijkspiegel tegelijkertijd optimaal te gebruiken.

DE NIEUWE RZ 550e F SPORT 

  • Introductie van F SPORT prestaties en styling voor de RZ range
  • Maximaal vermogen 408 DIN hp/300 kW
  • Eerste Lexus met Interactive Manual Drive Virtual Gear Shifting
  • DIRECT4 All-Wheel Drive

Met de lancering van de nieuwe RZ introduceert Lexus voor het eerst een F SPORT-uitvoering binnen de range. Deze variant biedt klanten nog dynamischer rijgedrag, gecombineerd met een sportievere styling en een bijpassende, opwindende ambiance in het interieur.

De nieuwe RZ 550e F SPORT is de krachtigste RZ tot nu toe, met een maximaal vermogen van 408 DIN pk (300 kW). Om ervoor te zorgen dat dit extra vermogen zich vertaalt in indrukwekkende prestaties en  een nog dynamischere rijervaring, zijn de instellingen van de schokdempers en vering verfijnd.

PRIMEUR VAN LEXUS INTERACTIVE MANUAL DRIVE

De RZ 500e F SPORT beschikt als eerste Lexus over Interactive Manual Drive, dat de bestuurder een directere interactie met de auto geeft. Het systeem stelt de bestuurder in staat om het overgebrachte vermogen te controleren met schakelpaddles, vergelijkbaar met een handgeschakelde bediening. De werking gaat gepaard met real-time feedback via het gaspedaal en met geluiden en visuele effecten die bijdragen aan een meer directe verbinding tussen mens en machine.

Het systeem is geprogrammeerd met acht virtuele versnellingen. Het virtuele koppel wordt berekend op basis van de stand van het gaspedaal en de rijsnelheid van de auto, en vermenigvuldigd met de overbrengingsverhouding van de gekozen virtuele versnelling. Om de rijbeleving verder te verbeteren heeft Lexus motorgeluiden nagebootst. Daarbij maakt het systeem gebruik van een toerenbegrenzer die de bestuurder een beter gevoel geeft voor het timen van de schakelovergangen en de veranderingen die deze teweegbrengen in de werking en reacties van de auto. 

Om de bestuurder te helpen het schakelen perfect te timen, geeft een schakelmeter in het instrumentarium de actuele status van de auto weer. 

F SPORT STYLING EXTERIEUR 

De styling van het exterieur van de RZ 550e F SPORT maakt niet alleen een krachtig visueel statement, maar draagt ook bij aan aerodynamische prestaties van de auto. Functionele details zijn onder meer lagere bumperlijsten, ventilatieopeningen voor de remmen en spoilers voor en achter. De 20” lichtmetalen velgen zijn voorzien van een aero-design en aerodynamisch gevormde, uit een kunsthars vervaardigde wieldoppen. Behalve dat hiermee de luchtstromen beter langs de flanken worden geleid, levert dit ook een gewichtsbesparing op.

De RZ 550e F SPORT is leverbaar in de exclusieve kleur Neutrino Grey, een krachtige, effen kleur met metallic highlights die een krachtig contrast vormt met de zwarte designelementen van de auto.

F SPORT STYLING INTERIEUR 

Het F SPORT interieur van de RZ is uitgevoerd in Black en Dark Grey, in combinatie met blauw gestikte accenten die geïnspireerd zijn op de krachtige rijbeleving die kenmerkend is voor batterij-elektrische voertuigen. Onderdeel van het design is ook een paneel met een micro-geometrisch patroon

De voorstoelen zijn vervaardigd met behulp van een ‘integrated foaming’ techniek waardoor de stoelen het lichaam van de inzittenden maximaal ondersteunen. Andere kenmerkende details F SPORT dorpellijsten, een F SPORT stuurwiel en aluminium pedalen.