WERELDPREMIERE VAN DE NIEUWE LEXUS RZ BATTERIJ-ELEKTRISCHE SUV VOOR 2025
- Nieuwe en uitgebreide range met meer vermogen, verhoogde efficiëntie en een groter dynamisch potentieel dat bestuurders extra stimuleert
- Debuut van het steer-by-wire systeem van Lexus
- Aanzienlijke verbetering van de batterij en het elektrische systeem, met als resultaat een grotere actieradius en een hogere laadsnelheid
- Introductie van de RZ 550e, de eerste RZ F SPORT met meer vermogen en het nieuwe Interactive Manual Drive virtueel schakelsysteem van Lexus
- De nieuwe RZ beleeft vanaf het najaar van 2025 zijn Europese introductie
De nieuwe Lexus RZ beleeft vandaag zijn wereldpremière in Brussel. Deze nieuwe, premium batterij-elektrische SUV tilt de rijbeleving naar een nóg hoger niveau, met innovatieve technologieën die bijdragen aan meer vermogen en die de bestuurder nog meer controle en stimulans geven. Deze baanbrekende aanpassingen worden gecombineerd met een verdere verfijning van de luxueuze beleving aan boord van de RZ.
Sinds de introductie van de RX 400h in 2005 is Lexus pionier voor elektrificatie van het premium segment, met een voortdurend streven naar een balans tussen rijkwaliteit en milieubewustzijn. De in 2019 gelanceerde Lexus Electrified strategie heeft als doel om te komen tot een koolstofneutrale samenleving, door met behulp van meerdere toekomstgerichte technologieën, waaronder batterij-elektrische, hybride en plug-in hybride modellen tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van klanten in verschillende doelgroepen.
De in 2023 geïntroduceerder RZ was de eerste Lexus die specifiek is ontwikkeld als batterij-elektrische auto (BEV). De RZ markeerde een nieuwe rijbeleving en een nieuwe designtaal, mogelijk gemaakt door de technologie voor elektrificatie. In reactie op verzoeken van klanten voegde Lexus in 2024 een uitvoering met voorwielaandrijving toe aan de range van de RZ.
Voor de ontwikkeling van de nieuwe RZ heeft Lexus de focus gelegd op vier belangrijke pijlers: rijplezier, actieradius en laadcapaciteit, prestaties en design.
Een belangrijke technische innovatie van de nieuwe RZ is de eerste toepassing van het steer-by-wire systeem van Lexus. Dit vormt de basis voor een nieuwe rijbeleving, met een soepeler, gemakkelijker en meer gebruiksvriendelijke bediening, met name tijdens het rijden op bochtige trajecten. Het systeem is afgestemd op een actieve respons en feedback voor de bestuurder die niet wordt gehinderd door ongewenste trillingen. Om er zeker van te zijn dat de RZ tegemoet komt aan de kwaliteitseisen voor de Lexus Driving Signature, is de RZ tot het uiterste getest in het testcentrum van Lexus in het Japanse Shimoyama.
Met de komst van de nieuwe RZ worden voor het eerst ook de prestaties en het design van het F SPORT label beschikbaar voor de range. De RZ 550e met All-Wheel Drivr is de krachtigste RZ tot nu toe, met een hoogstaande rijbeleving die voor een belangrijk deel te danken zijn aan Interactive Manual Drive. Meer informatie over dit elektronische systeem dat virtueel handmatig schakelen ondersteunt, leest u in het hoofdstuk over de RZ F SPORT.
Zoals gewoonlijk voor Lexus stond het belang van de klant voorop bij de ontwikkeling van de nieuwe RZ. Als gevolg daarvan is de RZ efficiënter en biedt deze een verder verbeterde rijervaring. Grondige aanpassingen aan de batterij-elektrische aandrijflijn betreffen onder meer de lithium-ion batterij met meer vermogen, en een verdere evolutie van de Lexus eAxle. Het resultaat hiervan is een verwachte toename van de actieradius van ongeveer 100 kilometer (afhankelijk van uitvoering en definitieve homologatie).
Daarnaast kan de gebruiker van de RZ voortaan de batterij sneller opladen, mogelijk gemaaktdoor een nieuw systeem voor het conditioneren van de batterij, en een 22 kW AC boordlader.
Deze wereldwijde première vormt de eerste stap op weg naar de Europese marktintroductie van de nieuwe Lexus RZ, in het najaar van 2025.