1 AvantagesFiscaux FiscaleVoordelen

FISCAAL
VOORDEEL

Dankzij de zeer lage uitstootwaarden zorgt Lexus Hybrid Drive voor de laagst mogelijke belasting tegenover vergelijkbare modellen van andere merken.

2 H

DE KRACHT
VAN HYBRIDE

Door op intelligente wijze een benzinemotor aan een elektromotor te koppelen, combineren onze Full Hybrid modellen aansprekende prestaties aan sterk gereduceerde emissies en een ongekend laag brandstofverbruik.

3 ExplicationHybride

HET VERSCHIL
VAN HYBRIDE

Gereduceerde emissies, uitbundige prestaties, lager brandstofverbruik en rijplezier.

4 SystHybride

GOED, BETER, BEST

Een full hybrid auto wordt aangedreven door het meest geavanceerde van alle hybride systemen - zoals de aandrijflijn die in onze Full Hybrid modellen wordt toegepast.

5 LeSystHybrideFaitLaDifference

UITLEG
HYBRIDE

Er zijn verschillende typen hybride auto's, met een belangrijke overeenkomst.

6 ImagesEtVideos

FOTO'S EN
VIDEO'S

Ontdek de Full Hybrid range.

concept cars

CONCEPT
CARS

De concept cars van Lexus bieden een spannend voorproefje op onze toekomstige designrichting.

main menu lexus brand

INNOVATIEF
DESIGN

In dit hoofdstuk vindt u een aantal van onze meest opvallende concept cars en studiemodellen.

IS300h Fsport Loc 12 JH 2013

SERVICE &
ONDERHOUD

We kennen uw Lexus beter dan wie ook. Zowel voor het ontwerp als voor het onderhoud staan de door Lexus opgeleide medewerkers klaar om voor uw auto te zorgen

1 AvantagesFiscaux FiscaleVoordelen

GARANTIE &
BIJSTAND

Bij Lexus leggen we de nadruk op de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze service. Ontdek onze garanties en Lexus Assistance.

NX5013

ONDERDELEN &
ACCESSOIRES

Lexus onderdelen garanderen een optimale werking en dit verlengt de levensduur van uw voertuig aanzienlijk.

NX 300h LIF 05 AW 2014

U & UW
LEXUS

Ontdek hier alle door Lexus aangeboden services.

WERELDPREMIÈRE VAN DE
GLOEDNIEUWE LEXUS LS 500h

BEKIJK DE LANCERINGSVIDEO
VAN DE LS 500h

BEKIJK DE PERSCONFERENTIE VAN HET AUTOSALON VAN GENÈVE

INLEIDING

Op het autosalon van Genève beleefde de nieuwe Lexus LS 500h zijn wereldpremière als de hybrideversie van Lexus’ nieuwe topberline.

Het model volgt kort na de onthulling van de LS 500 met V6-twinturbobenzinemotor op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon van Detroit (NAIAS 2017). De Lexus LS 500h bewijst eens te meer hoe Lexus de luxeberline opnieuw uitvindt, door een gedurfd design te verenigen met opwindende prestaties en een opvallende uitstraling om toekomstgerichte, jongere klanten aan te spreken.

Het interieur plukt de vruchten van een al even vernieuwende benadering, gericht op ‘progressief comfort’. Die herinterpreteert de Japanse tradities inzake esthetiek en vakmanschap in de context van een geavanceerd, luxueus en innovatief interieur. Met succes, zo blijkt, want de LS 500 werd op het NAIAS-salon bekroond met de EyesOn Design Award voor uitmuntend interieurdesign.

Zo is de LS 500h uitgerust met het nieuwe meerfasige hybridesysteem van Lexus, een technologie die de prestaties en de aantrekkingskracht van de hybrideaandrijving naar een veel hoger niveau tilt. Het systeem levert meer vermogen en koppel voor een alerter rijgedrag en aangenamere, lineaire acceleraties, met name vanuit stilstand. Tegelijk moesten de inherente zuinigheid en uitstootefficiëntie van het Lexus Hybrid Drive-systeem verder worden verbeterd, en dan vooral bij hogere kruissnelheden.

Het aandrijfgeheel omvat een 3.5 V6-benzinemotor met dubbele intelligente variabele kleppentiming (Dual VVT-i) en twee elektromotoren die garant staan voor een systeemvermogen van 359 pk/264 kW. Terwijl de LS 500 in Europa enkel zal worden aangeboden met vierwielaandrijving, zal de LS 500h de keuze bieden tussen achter- en vierwielaandrijving.

‘FULL HYBRID’-AANDRIJVING MET 3.5 V6 DUAL VVT-I-BENZINEMOTOR

Het meerfasige hybridesysteem van de Lexus LS 500h combineert een 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor met twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 359 pk/264 kW.

De motor maakt optimaal gebruik van een dubbele intelligente variabele kleppentiming en stemt die timing perfect af op de rijomstandigheden van het moment om bij alle motortoerentallen een hoog koppel te leveren.

Maatregelen om wrijvingsverliezen tegen te gaan en de efficiëntie van de motor te verhogen zijn onder meer de smallere, lichtere roltuimelaars en de wrijvingsarme distributiekettingen, terwijl de directe D-4S-injectie bijdraagt tot een optimale verbranding en dus een laag verbruik.

MEERFASIG HYBRIDESYSTEEM VAN LEXUS

De nieuwe LS 500h is uitgerust met Lexus’ ‘Multi Stage Hybrid System’, een baanbrekende technologie die de prestaties van het hybridesysteem naar ongekende hoogten tilt.

Het voegt een vierfasig schakelsysteem toe aan de Lexus Hybrid Drive-configuratie met 3.5 V6-benzinemotor en twee elektromotoren. Dat resulteert in een alertere respons op de input van de bestuurder en dynamischere prestaties die het rijplezier ten goede komen, zonder daarbij de typische soepelheid en efficiëntie van de hybride Lexus-modellen aan te tasten.

Bij een klassieke 'full hybrid' versterkt de elektromotor het vermogen van de verbrandingsmotor via een reductietandwiel. Bij het nieuwe meerfasige hybridesysteem kan het vermogen van de V6-motor en de hybridebatterij worden versterkt door het vierfasige schakelsysteem, waardoor er veel meer vermogen kan worden gegenereerd bij acceleraties vanuit stilstand. Hoge snelheden worden bereikt bij een lager toerental en de LS 500h kan bij hogere snelheden (tot 140 km/u) zuiver elektrisch rijden.

Deze architectuur plaatst het meerfasige schakelsysteem onmiddellijk achter de vermogenssplitter, op een as die parallel loopt met de krukas van de motor. Hoewel de transmissie vier verhoudingen telt, heeft de D-stand een gesimuleerd schakelpatroon dat de bestuurder het gevoel geeft met een tientrapsautomaat te rijden. Naarmate de snelheid toeneemt, stijgt ook het motortoerental met een lineaire, directe en constante acceleratie die het koffiemoleneffect van sommige continu variabele transmissies vermijdt. In de tiende verhouding maakt de CVT-sturing het mogelijk om bij een lager toerental te cruisen voor stillere, soepelere en efficiëntere prestaties bij hoge snelheden.

De transmissie krijgt ook een verbeterde versie mee van de artificiële intelligentie die klassieke automaten stuurt. Dat resulteert in een intelligente, optimale versnellingskeuze, afgestemd op de rij-omstandigheden en bestuurdersinput van het moment, ook wanneer men bijvoorbeeld bergop of bergaf rijdt. Het systeem omvat ook de DMI-functie (Driver’s Mind Index). Dat betekent dat het systeem het schakelpatroon kan aanpassen aan de rijstijl en het gedrag van de bestuurder zonder dat die zelf een andere modus moet inschakelen om de gewenste transmissieprestaties te krijgen.

Dankzij het ontwerp van het meerfasige hybridesysteem kan de bestuurder de M-modus gebruiken om zelf een bepaalde versnelling te kiezen en aan te houden met de schakelhendels achter het stuur. Een functie die nooit eerder beschikbaar was op de hybridemodellen van Lexus. Dankzij de gecoördineerde sturing van het ‘Power Split Device’ en het schakelmechanisme reageert de versnellingspook onmiddellijk wanneer de computer het signaal van de schakelhendel opvangt, met een uitzonderlijk snelle respons als resultaat.

LITHIUM-IONBATTERIJ

De LS 500h wordt uitgerust met een compacte, lichte lithium-ionbatterij. Die is 20 % kleiner dan de nikkelmetaalhydridebatterij in de huidige Lexus LS 600h en heeft bovendien een hogere vermogensdichtheid.

De lithium-iontechnologie beperkt ook het gewicht van de batterij en dus van de hele auto, wat opnieuw het brandstofverbruik, de emissies en het rijgedrag ten goede komt.

Lexus gebruikt voor het eerst een hybridebatterij met satellietconstructie, waarbij de controle van de celspanning werd gescheiden van de batterijsturing. Zo werd een anders lege ruimte in het batterijpack efficiënt benut om plaats te bieden aan de kabels en koelventilator, waardoor de globale afmetingen afnamen. De koelventilator zelf werd krachtiger en dunner.

VERWELKOMEND, RUIM INTERIEURDESIGN

Het infotainmentsysteem heeft een erg uitnodigende grafische userinterface, die wordt bediend met de nieuwste generatie van het Lexus Remote Touch-systeem. Die intuïtieve bediening werkt net als een smartphone en kan bovendien handgeschreven commando’s herkennen wanneer men met een vinger letters tekent op het touchpad.

TAKUMI-VAKMANSCHAP

Zoals het een vlaggenschip betaamt, worden de kwaliteit, nauwkeurigheid en trots die het Takumi-vakmanschap kenmerken, rijkelijk geïllustreerd in de luxeafwerking van de nieuwe LS 500h.

Lexus creëerde een unieke esthetiek voor de nieuwe LS, die tot uiting komt in elementen zoals de interieurverlichting en de uitzonderlijke aandacht voor details in de afwerking en het uitzicht van alle onderdelen die men kan zien en aanraken.

Lexus gebruikt voor het eerst een hybridebatterij met satellietconstructie, waarbij de controle van de celspanning werd gescheiden van de batterijsturing. Zo werd een anders lege ruimte in het batterijpack efficiënt benut om plaats te bieden aan de kabels en koelventilator, waardoor de globale afmetingen afnamen. De koelventilator zelf werd krachtiger en dunner.

GEÏNSPIREERD DOOR DE JAPANSE CULTUUR EN TRADITIES

De met de hand vervaardigde sierlijsten op de deuren zijn geïnspireerd op de Japanse origamikunst, de ultieme vorm van driedimensionale werkstukken met niets meer dan een blad papier. Dat leidde tot de ontwikkeling van een nieuw, geplisseerd design voor de deurpanelen, dat oorspronkelijk in papier werd gemaakt met de hulp van een ervaren stoffenvakman. Het afgewerkte driedimensionale patroon vat het ‘L’-motief van Lexus in zijn plooien. De complexe en nauwkeurige vouwen werden mogelijk dankzij de perfecte samenwerking van twee Takumi-meesters. Het geeft een ander effect in daglicht of met de nachtelijke verlichting van het interieur.

Voor de sierlijst bestond de doelstelling erin om de ‘Time in Design’-filosofie van Lexus uit te drukken. Daartoe deed het team een beroep op de vaardigheden van Kiriko-glaskunstenaars, die de met de hand gegraveerde designs uitwerkten. De versiering inspireert zich op het contrast tussen licht en schaduw. Na een langdurig keuzeproces werd een design geselecteerd dat er vanuit elke hoek mooi en sensueel uitziet. Hoewel het kwetsbaar oogt, werd het behandeld met verstevigingstechnologie om zeker te zijn dat het sterk genoeg is voor gebruik in een auto-interieur. De met de hand gegraveerde designs werden gereproduceerd met de geavanceerde technologieën van een glasfabriek, die de meer dan tienduizend facetten nauwkeurig scannen en digitaliseren. Dat is het resultaat van het Takumi-vakmanschap en de geavanceerde productiemethode.

SCHAKELSYSTEEM IN VIER FASEN

Het meerfasige hybridesysteem voegt een schakelsysteem in vier fasen toe aan de hybrideaandrijving van de LS 500h, dat bestaat uit de 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor en twee elektromotoren. Dat resulteert in een directere respons op de gasinput, een troef die vooral tot haar recht komt bij het vertrekken vanuit stilstand.

Hoewel de aandrijving een schakelsysteem met vier fasen omvat, simuleert ze het rijgevoel van een tientrapsautomaat zoals die van de 3.5 twin-turbo V6-benzinemotor uit de LS 500, met een lineair, direct en continu acceleratiegevoel dat het rijplezier ten goede komt.

DE NIEUWE LEXUS LS:
EEN NIEUWE NORM
VOOR HET TOPSEGMENT

COMPLEET NIEUW DESIGN MET HET SILHOUET VAN
SIERLIJKE COUPÉ EN DE RUIMTE VAN EEN TOPKLASSE SEDAN

Waarschijnlijk is er geen enkele auto die zijn marktsegment bij zijn introductie zo nadrukkelijk op zijn kop zette als de eerste Lexus LS, die 28 jaar geleden op de markt verscheen. De LS 400 was in 1990 een verrassing in het luxe segment, waar hij met applaus werd ontvangen en grenzen verlegde ten aanzien van comfort, prestaties en souplesse. Ook de combinatie van kwaliteit, oog voor detail en de uitzonderlijke betrouwbaarheid oogstte veel waardering van het publiek. Als fabrikant ondersteunde Lexus dit baanbrekende voertuig bovendien met een nieuwe, uitzonderlijke standaard op gebied van service en klanttevredenheid.

In 2017 schrijft Lexus opnieuw geschiedenis met de introductie van de volledig nieuw ontwikkelde vijfde generatie van de LS. Deze beleeft zijn werelddebuut tijdens de North American International Auto Show. De nieuwe LS onderscheidt zich met een sterke Japanse identiteit en een eigen benadering ten aanzien van luxe. Tegelijkertijd is de LS ontworpen als de nieuwste wereldspeler van Lexus, dat de auto in bijna 90 landen op de markt zal brengen. “De nieuwe LS symboliseert alles waar Lexus voor staat. Hij is onderdeel van een nieuwe generatie van luxueuze auto’s die ontwikkeld en gebouwd zijn volgens de allerbeste Japanse traditie”, zegt hoofd-engineer Toshio Asahi. “Voor ons nieuwe topmodel wilden we dan ook alle verwachtingen overtreffen, die mensen hebben van een limousine in het topsegment.”

LANGER, LAGER, BREDER
– EN OPWINDENDER

De nieuwe LS is langer en lager dan zijn voorganger. De nieuwe designtaal van Lexus komt tot uiting in een onderscheidend design met het silhouet van een stijlvolle coupé. Als pure rijdersauto staat de LS op het volledig nieuwe platform GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles). Dit hoogstaande platform – een verlengde versie van het onderstel waarop de nieuwe Lexus LC Coupé is ontwikkeld – staat met zijn achterwielaandrijving garant voor een nog dynamischer rijbeleving en tilt het voor een Lexus kenmerkende comfort naar een nog hoger niveau.

Het enthousiasme waarmee de oorspronkelijke LS werd ontvangen, komt voor een belangrijk voort uit het vermogen om te anticiperen op datgene wat klanten in het luxe segment willen. Daarmee koos Lexus voor een geheel eigen benadering en niet voor een auto die hetzelfde bood als andere fabrikanten die destijds actief waren in het topsegment. Vanuit die gedachte zal de nieuwe LS met zijn ruim opgezette interieur en ultramoderne technologie opnieuw klanten positief weten te verrassen. “De lat lag hoog, maar we hebben vol overtuiging gewerkt aan het halen van onze ambitieuze doelstellingen’, aldus Toshio Asahi. “Klanten die kiezen voor het topmodel van Lexus, worden dagelijks omringd door luxe. Het zijn dan ook mensen die een scherp oog hebben voor authenticiteit. Een conventioneel premium product is dan niet voldoende om hen te overtuigen.”

WEDERGEBOORTE VAN EEN TOPMODEL

Waar de eerste generatie van de LS aan de wieg stond van het merk Lexus, daar bevestigt de vijfde generatie van het topmodel de meer dynamische koers die het merk inmiddels vaart. Met elke generatie van de LS kwamen eigenschappen als luxe, vakmanschap, prestaties en veiligheid op een hoger plan te staan. De nieuwste generatie onderscheidt zich met een veel meer op emotie gericht design en een dynamischer weggedrag.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe LS is het designteam volledig opnieuw begonnen, vanuit de gedachte wat een topklasse zou moeten zijn. De doelstelling was om niet zomaar het voorgaande model te verbeteren, maar om verwachtingen van klanten over de hele wereld te overtreffen.

Een belangrijk kenmerk dat van toepassing is op alle generaties van de LS bleef echter overeind: Omotenashi, dat de basis vormt voor een typisch Japanse vorm van gastvrijheid. Toepassing van dit concept op een auto in het luxe segment betekent in de eerste plaats zorgen voor de bestuurder en de passagiers, anticiperen op al hun wensen, oog hebben voor hun comfort en bescherming tegen mogelijk gevaar.

DYNAMIEK

Klanten in het luxe segment verlangen van hun auto meer dan ooit wendbaarheid, dynamiek en prestaties, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Het is een van de grootste uitdagingen om in een voertuig deze balans te vinden. Met het nieuwe GA-L platform is Lexus hier echter glansrijk in geslaagd. Het nieuwe platform werd voor het eerst toegepast bij de LC Coupé en vormt nu, met een langere wielbasis, de fundering voor de nieuwe LS. Met oog op het zwaartepunt en de gewichtsverdeling is de nieuwe LS alleen leverbaar in een versie met lange wielbasis, wat bijdraagt aan het lage en brede design.

Het GA-L platform is het stijfste dat Lexus ooit ontwikkeld heeft. Dit is een belangrijke voorwaarde voor betere rijeigenschappen, meer souplesse en een fluisterstil interieur. Met een totale lengte van 3.125 millimeter is de wielbasis 35 millimeter langer dan van het vorige model.

Het rijcomfort en de uitgebalanceerde rijeigenschappen van de nieuwe LS zijn voor een belangrijk deel te danken aan de nieuwste generatie VDIM, een intelligente combinatie van hulptechnologieën. Dit systeem combineert alle afzonderlijke hulp- en rijsystemen zoals remmen, besturing, aandrijflijn en wielophanging om bewegingen van de carrosserie en het onderstel te controleren. Optimale controle van deze bewegingen draagt bij aan een uitzonderlijk rijcomfort, meer grip, een dynamischer weggedrag en een hoger veiligheidsniveau. Het weggedrag wordt nog eens extra verbeterd door de aanwezigheid van actieve stabilisatorstangen, in combinatie met het Lexus Dynamic Handling (LDH) System met onafhankelijke besturing voor de voor- en achterwielen. VDIM verbetert de stabiliteit in situaties waarin de wielen niet allemaal op een gelijke ondergrond staan, zoals droog asfalt en ijs.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe LS maakten de technici van Lexus gebruik van lichtgewicht materialen, zoals aluminium en staal met een zeer hoge treksterkte. Ten opzichte van de huidige generatie van de LS werd daarmee een gewichtsbesparing van 90 kilo gerealiseerd. Deze gewichtsbesparing, gecombineerd met toepassing van een nieuwe V6 motor en een hogere torsiestijfheid, staat garant voor een dynamischer rijbeleving.

Een andere belangrijke factor in de rijprestaties is het lagere zwaartepunt van het nieuwe platform. Dit wordt bereikt door het grootste deel van het gewicht, inclusief dat van de motor en de passagiers, aan boord een meer centrale en lagere plek te geven. Speciale beugels in het motorcompartiment, de stijve, uit aluminium vervaardigde wielophanging en andere slimme details helpen cruciale delen van het chassis extra te verstevigen.

De LS heeft de reputatie van een uitstekende wegligging, met een chassis dat alert reageert op elke situatie. Toch heeft Lexus ook hier kans gezien om een aantal belangrijke punten te verbeteren. Zo is voor de wielophanging gebruikgemaakt van dubbele kogelgewrichten voor zowel de bovenste als onderste draagarmen. Hiermee is de wielophanging in staat om te reageren op kleine veranderingen in rijomstandigheden en op de kleinste stuurbewegingen van de bestuurder. Door de toepassing van dubbele kogelgewrichten verbeteren de geometrie van de wielophanging en de nauwkeurigheid van de stuurinrichting. Om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, wat bijdraagt aan het rijcomfort en de wendbaarheid, is voor de wielophanging bovendien veelvuldig gebruikgemaakt van lichtgewicht aluminium.

EEN UNIEKE
IDENTITEIT

“De LS is het topmodel van Lexus,” aldus Chief Designer Koichi Suga. “Meer dan alle andere modellen belichaamt de LS de historie en het imago van Lexus. Daarmee is het een symbool van alles waar het merk voor staat.” Vanuit de ‘Yet’ filosofie die reeds de grondslag vormde voor de eerste generatie van de LS, ontwikkelde Lexus een design met de ruimte en het comfort van een prestigieuze sedan. Tegelijkertijd kreeg de nieuwe LS het stijlvolle silhouet van een vierdeurs coupé, een concept dat meer in de smaak valt bij een jongere doelgroep. De ontwerpers van Lexus hebben de voordelen van het nieuwe platform optimaal weten te benutten. Zo heeft de nieuwe LS een lager profiel en is de lengte passend voor een topklasse sedan met lange wielbasis. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe LS ongeveer 15 millimeter lager, terwijl de motorkap en het kofferdeksel respectievelijk 30 mm en 41 mm lager zijn. De nieuwe LS is bovendien de eerste sedan van Lexus met zes zijruiten. Een andere primeur voor Lexus is het oppervlak van de ramen, dat een vlak geheel vormt met de raamstijlen.

Om het lagere profiel te kunnen combineren met voldoende hoofdruimte, is de nieuwe LS uitgerust met een schuifdak dat naar buiten beweegt. Een unieke versie van de spindelgrille lijkt bij verschillende lichtinval van kleur te veranderen, het resultaat van een intensief computergestuurd ontwerpproces en het handmatig verstellen van duizenden individuele oppervlakken. Nieuw voor de LS zijn vijf verschillende velgtypes, waaronder twee in het formaat 19” en drie in het formaat 20”. De premium 20” velgen zijn door middel van anodiseren voorzien van een hoogglans afwerking. Met uitzondering van één type zijn alle velgen uitgerust met een holle structuur die tijdens het rijden helpt om resonantiegeluiden van de banden te verminderen.

MODERN COMFORT MET OUDERWETSE INSPIRATIE



Voor het stellen van een nieuwe norm voor een luxueus topmodel is meer nodig dan alleen het uitbreiden van de standaarduitrusting. Voor het interieur van de nieuwe LS hebben de ontwerpers van Lexus zich laten inspireren door het Omotenashi principe. Het resultaat is een weldadige en luxueuze ambiance die de inzittenden verwelkomt en verwent, met voor de bestuurder een gehele eigen, op rijplezier gerichte omgeving.

“Om de nieuwe LS te beleven kun je het beste een van de portieren openen. Dan merk je direct dat je deel uitmaakt van een interieur dat je in geen enkele andere luxe auto vindt”, aldus Chief Designer Suga.

Nieuwe designs voor de stoelen, waaronder 28-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming, -koeling en massagefunctie, zijn een voorbeeld van deze benadering. In het organisch gevormde dashboard zijn belangrijke informatiedisplays gegroepeerd op dezelfde hoogte, waarmee de bestuurder in staat is om alle systemen te bedienen zonder zijn zithouding te veranderen.

Hoewel de nieuwe LS nog meer dan voorheen is ontworpen als echter rijdersauto, heeft Lexus ook veel aandacht besteed aan de zitruimte achterin. Het aldus ontstane design zorgt voor een fraaie aansluiting tussen portierpanelen en bekleding, met een aangename ambiance voor de inzittenden achterin.

Mogelijke opties voor verwarming, koeling en massage maken het inzittendengedeelte achterin zeer gerieflijk. Met de combinatie van elektrisch verstelbare voor- en achterstoelen met Shiatsu massage en een verhoogde Ottoman voetensteun – onderdeel van een uitgebreid pakket aan luxe voorzieningen – ontstaat de grootste beenruimte die de LS ooit te bieden had. Daarbij kan de zitplaats achter de voorste passagiersstoel met dit optionele pakket 48 graden achterover worden gekanteld en 24 graden voorwaarts bewegen om de achterste passagier te helpen met uitstappen.

Omdat de nieuwe LS lager is dan zijn voorganger, is deze voor het eerst leverbaar met luchtvering met een instapfunctie. Deze functie wordt geactiveerd door de auto met de Smart Key te ontgrendelen. De auto komt dan automatisch iets omhoog, terwijl de bestuurdersstoel een korte draaibeweging maakt om de bestuurder te verwelkomen.

HET SNIJVLAK
VAN TRADITIE
EN TECHNOLOGIE

Licht en een met veel oog voor detail afgewerkt interieur geven de LS een heel eigen esthetiek. Zo komt de wijze van afwerking van de bekleding en panelen voort uit de Japanse cultuur, met een combinatie van traditionele Japanse esthetiek en geavanceerde productietechnieken. Dit komt onder meer tot uiting in kenmerkende details als de op Japanse armaturen geïnspireerde sfeerverlichting en armsteunen die naast het portierpaneel lijken te zweven.

Het interieur van de nieuwe LS onderscheidt zich met nieuwe vormen die zijn geïnspireerd op de fraaie nerf van Shimamoku hout. De toepassing van dit materiaal vormt een artistieke combinatie van natuurlijk hout en de toepassing van ultramoderne, precieze lasertechnologie voor het snijden ervan. Nieuwe patronen zijn onder meer Art Wood/Organic, Art Wood/Herringbone en Laser Cut Special. Vergeleken met de conventionele rechte nerf van Shimamoku hout vormt de dwarse nerf in het interieur van de nieuwe LS grotere patronen met een sterker contrast tussen licht en donker. Het hout krijgt daarmee een levendiger, warmere uitstraling.

HET GELUID VAN STILTE – OF VAN GOEDE MUZIEK

Lexus heeft het uitlaatsysteem van de LS afgestemd op een enigszins sportieve rijbeleving. Tegelijkertijd is het interieur ontworpen om in stilte van het rijden te genieten. Vergeleken met vorige generaties van de LS hebben nieuwe methodes voor geluidsisolatie het interieur opnieuw stiller gemaakt. Daarbij zorgt Active Noise Control voor een nog lager geluidsniveau door het geluid te meten dat vanuit de motorruimte doordringt tot het interieur en door specifieke frequenties weg te filteren door middel van anti-fase geluid uit de luidsprekers van het audiosysteem.

Het weldadige interieur van de LS vormt de ideale omgeving voor het standaard Premium audiosysteem of voor de audiofiele beleving van het optionele Mark Levinson audiosysteem met 3D surround en luidsprekers in de hemelbekleding. Dit pakket biedt tevens een meer uitgebreide en aantrekkelijk vormgegeven grafische bedieningsinterface. De remote touch bediening van de nieuwste generatie werkt op vergelijkbare wijze als een smartphone en ondersteunt ook handgeschreven informatie. Naast het 12,3” brede display voor het navigatiesysteem kan de LS worden uitgerust met een optioneel head-up display (HUD) voor de weergave van verschillende informatiebronnen, direct in het blikveld van de bestuurder.

GEAVANCEERDE
VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN

De nieuwe LS beschikt over een uitgebreide reeks passieve veiligheidsvoorzieningen die de passagiers in geval van een aanrijding bescherming bieden. Daarnaast heeft Lexus de LS uitgerust met technologieën die ongevallen mogelijk kunnen voorkomen of de schadelijke gevolgen ervan zoveel mogelijk kunnen beperken.

Daartoe beschikt de LS onder meer over het Lexus Safety System + en ’s werelds eerste veiligheidssysteem met voetgangersdetectie in combinatie met actieve besturing. Registreert dit systeem een dreigende aanrijding met een voetganger die zich in de rijbaan bevindt, dan remt de auto en stuurt deze automatisch om de persoon heen. Daarbij wordt het HUD-display gebruikt om de bestuurder te waarschuwen. Met de introductie van de nieuwe LS maakt ook Lexus CoDrive zijn opwachting, een nieuw, hoogstaand hulpsysteem. Dit systeem stemt de werking van de bestuurder af op de intenties van de bestuurder en zorgt op snelwegen voor continue ondersteuning.

SPECIFICATIES

BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES LEXUS LS MODEL 2018

Voertuigtype Premium luxe sedan
Benzinemotor 3,5 liter V6 + elektromotor
Transmissie Multi Stage Hybrid
Vermogen 354 pk
Wielbasis 3,125 mm
Totale lengte 5,235 mm
Hoogte 1,450 mm
Breedte 1,900 mm
Velgen 19 of 20 inch

Om u op deze site de optimale beleving van Lexus te kunnen bieden, maken wij en onze geselecteerde partners gebruik van cookies. Gaat u verder zonder uw instellingen te wijzigen, dan gaan wij ervanuit dat u geen problemen heeft met het ontvangen van cookies op de Lexus website.

LEES MEER