1 AvantagesFiscaux FiscaleVoordelen

FISCAAL
VOORDEEL

Dankzij de zeer lage uitstootwaarden zorgt Lexus Hybrid Drive voor de laagst mogelijke belasting tegenover vergelijkbare modellen van andere merken.

2 H

DE KRACHT
VAN HYBRIDE

Door op intelligente wijze een benzinemotor aan een elektromotor te koppelen, combineren onze Full Hybrid modellen aansprekende prestaties aan sterk gereduceerde emissies en een ongekend laag brandstofverbruik.

3 ExplicationHybride

HET VERSCHIL
VAN HYBRIDE

Gereduceerde emissies, uitbundige prestaties, lager brandstofverbruik en rijplezier.

4 SystHybride

GOED, BETER, BEST

Een full hybrid auto wordt aangedreven door het meest geavanceerde van alle hybride systemen - zoals de aandrijflijn die in onze Full Hybrid modellen wordt toegepast.

5 LeSystHybrideFaitLaDifference

UITLEG
HYBRIDE

Er zijn verschillende typen hybride auto's, met een belangrijke overeenkomst.

6 ImagesEtVideos

FOTO'S EN
VIDEO'S

Ontdek de Full Hybrid range.

concept cars

CONCEPT
CARS

De concept cars van Lexus bieden een spannend voorproefje op onze toekomstige designrichting.

main menu lexus brand

INNOVATIEF
DESIGN

In dit hoofdstuk vindt u een aantal van onze meest opvallende concept cars en studiemodellen.

IS300h Fsport Loc 12 JH 2013

SERVICE &
ONDERHOUD

We kennen uw Lexus beter dan wie ook. Zowel voor het ontwerp als voor het onderhoud staan de door Lexus opgeleide medewerkers klaar om voor uw auto te zorgen

1 AvantagesFiscaux FiscaleVoordelen

GARANTIE &
BIJSTAND

Bij Lexus leggen we de nadruk op de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze service. Ontdek onze garanties en Lexus Assistance.

NX5013

ONDERDELEN &
ACCESSOIRES

Lexus onderdelen garanderen een optimale werking en dit verlengt de levensduur van uw voertuig aanzienlijk.

NX 300h LIF 05 AW 2014

U & UW
LEXUS

Ontdek hier alle door Lexus aangeboden services.

TERUG NAAR ARTIKELEN

INTERVIEW MET
ONTWERPER NERI OXMAN

FEBRUARI 2017 IN HET MIT MEDIA LAB

1. Hoe reageerde je toen je de uitnodiging van Lexus ontving?

Toen Lexus ons bij The Mediated Matter Group benaderde, waren we met het team bezig met een project van een 3D-printer met optisch transparent glas. Deze technologie hebben we in 2015 geïntroduceerd en sindsdien steeds verder verbeterd om glazen constructies op architectonische schaal te kunnen maken. Daarom waren we voor deze technologie op zoek naar een project – in plaats van met een project te zoeken naar technologie, dus Lexus kwam precies op het goede moment!

2. Hoe interpreteer jij het thema `YET`?

YET is een interessant woord omdat de betekenis ervan afhangt van de context waarin het wordt gebruikt: oud, en toch modern. Daarmee is de betekenis ervan groter dan het woordje alleen. Het is een merkwaardig woord – een woord dat een manier is om iets te zeggen – dat een verbinding vormt tussen woorden die een tegenstelling in zich hebben: snel, maar ook langzaam, zacht maar ook hard, donker en toch licht, modern en ook authentiek, tijdloos of tijdig. Het woord kunnen we daarom zien als een grammaticaal instrument dat zorgt voor synergie tussen bijvoeglijke naamwoorden die anders niet bij elkaar zouden passen of zelfs het tegengestelde betekenen: een oud uiterlijk, maar tegelijkertijd ook zo jong. Voor ons is het woord YET dus groter dan de som der delen, die ogenschijnlijk met elkaar in tegenspraak zijn. Het brengt dingen samen in plaats van ze van elkaar te scheiden.

3. Hoe verhoudt het thema `YET’ zich tot je installatie?

Voor ons van The Mediated Matter Group was het thema vooral inspirerend omdat het de een overgang betekent van een ‘wereld van delen’ naar een wereld van een geheel.

Je kunt bijvoorbeeld op twee manieren kijken naar het ontwerp en de constructie van een gebouw, een wearable, een vliegtuig of een auto. Om te beginnen kun je deze designvoorwerpen beschouwen als een machine of apparaat – gemaakt van onderdelen – die werkt op mechanische kracht en waarin elk onderdeel een eigen, vaste functie heeft. Eenmaal samengebracht kunnen de onderdelen een specifieke gebruikstaak volbrengen, zoals vliegen (vliegtuig), rijden (auto) of wonen (een gebouw). Maar een apparaat kun je ook zien als een organisme of een ‘wezen’, dat groter is dan het totaal der delen, een geheel dat het vliegen of rijden zelf in de schaduw stelt van de sensatie van vliegen of rijden. Dat kan het geluid zijn van een dichtslaand portier, het zachte zoemen van de stuurbekrachtiging, een mooi uitzicht, de ziel van een geluid, de kwaliteit van een mechanisch apparaat en de schoonheid van transparantie. Wanneer al die delen samenkomen, ontstaat een ervaring die je niet kunt opdelen in componenten. De sensatie houdt zelfs op te bestaan wanneer je de verschillende onderdelen wel wilt onderscheiden. Wij zijn van mening dat deze benadering kenmerkend is voor de filosofie van elk goed bedrijf dat zorg besteedt aan design.

Ook in de natuur zien we deze synergie. Natuur is functioneel, maar ook mooi, efficiënt en effectief, tijdloos en op tijd, constant, maar ook cyclisch. De natuur is consistent en in balans, maar kan zich ook aanpassen, is duurzaam en tegelijkertijd ecologisch. Alle dingen die ontstaan vanuit de natuur kunnen beschouwd worden als een geheel dat groter is dan de som van de losse delen.

Voor onze installatie wilden we een holistische ervaring creëren, zonder specifieke compositie. Dat geldt zowel voor nieuwe technologie die voor het design is ontwikkeld, als voor het uiteindelijke resultaat. De synergie tussen de machine en de organismes, het mechanische en het levende gedeelte, is waar we ons door hebben laten leiden en inspireren.

4. What is er zo speciaal aan de 3D-technologie voor het printen van glas?

Kort gezegd kunnen we optische lenzen printen op een architectonische schaal.

Blazen, persen en andere methodes voor het vormen van glas zijn erop gericht om glas betere en meer functionele eigenschappen te geven. Tot nu toe heeft het alleen weinig zin gehad om de optische en mechanische eigenschappen van glas af te stemmen op een hoge ruimtelijke resolutie.

Nieuwe productiemethodes voor glas stellen ons in staat om constructies te maken die geometrisch en optisch flexibel zijn, met een hoge ruimtelijke resolutie. In het verleden hebben we ook geëxperimenteerd met kleurtinten, bijvoorbeeld om te onderzoeken in hoeverre de kleur van glas invloed heeft op de milieueigenschappen ervan. Dat is bijvoorbeeld nuttig als het gaat om zonne-energie op te vangen. Omdat we componenten van verschillende diktes en met complexe vormen kunnen 3D-printen – in tegenstelling tot het blazen van glas waar de binnenzijde de vorm van de buitenkant bepaalt – kunnen we zelf zonwerende eigenschappen van glas bepalen. Anders gezegd: in tegenstelling tot geperst of geblazen glas – wat altijd een glad oppervlak aan de binnenkant heeft – kan een geprint glazen onderdeel aan de binnen- én buitenkant een complex oppervlak hebben. Zulke eigenschappen kunnen fungeren als optische lenzen en voor complexe lichtpatronen zorgen.

Dit maakt het mogelijk om complexe optische lenzen te printen. Optische instrumenten die lichtstralen door middel van refractie kunnen bundelen of verstrooien. Door ons huidige project begrijpen we beter welke beperkingen de printer heeft voor het design, zoals de hoeken en de draaicirkel van de printerkop. Het belangrijkste is dat de constructieve stevigheid behouden blijft. Onze groep probeert ook meer kennis te krijgen van de mechanische en optische eigenschappen van de geprinte voorwerpen.

In 2005 introduceerde de Mediated Matter Group in samenwerking met het door Peter Houk geleide Glass Lab van MIT de eerste glasprinter. Sindsdien hebben we hard gewerkt aan de nieuwe generatie van deze printer. Met onze tweede generatie 3D glasprinter borduren we voort op eerder pogingen van de Mediated Matter Group om nieuwe productiemethodes voor optisch transparante constructies te ontwikkelen. We hadden als doel om een hoogwaardig productieplatform te ontwerpen dat in staat most zijn om glazen constructies te maken, met flexibele, maar ook controleerbare mechanische en optische eigenschappen. Vanwege de relatief hoge werktemperatuur en de viscositeit van het materiaal hadden we voor het productieproces inzicht nodig in het thermodynamische gedrag van glas, in relatie tot het platform. Dit nieuwe productieplatform is uitgerust met een digitaal geïntegreerd thermisch controlesysteem dat glas gedurende het volledige productieproces in de gaten houdt. Dit wordt gecombineerd met een interface die de nieuwe 4-assige printerkop aanstuurt. Daarmee kunnen we het proces beter en efficiënter controleren en kunnen we bovendien sneller en nauwkeuriger werken. De nieuwe printer is in staat om continu ongeveer 30 kilo gesmolten glas te verwerken.

5. Wat is het meest uitdagende deel van dit project?

Het project heeft meerdere uitdagingen. In technisch opzicht is het uitdagend omdat we – voor de eerste keer – optisch transparant glas 3D-printen op architectonische schaal. Het meest uitdagende aspect van op zo’n grote schaal glas printen is het bewaken van de mechanische en optische eigenschappen van glas. Daarvoor moeten we glas op zeer hoge temperatuur kunnen behandelen. Om het glas voldoende te laten vloeien om het door een printerkop te leiden, moet de temperatuur hoger zijn dan 1000 °C. De printer moet daarom voor uitgerust zijn met separate verwarmingskamers voor elke fase van het productieproces: smelten, vloeien, gloeien, enzovoort.

Een van de warmte plekken op aarde – waar temperaturen tot 57 °C zijn gemeten – is Death Valley in Californië. Stel je voor wat het betekent om glas te printen bij een temperatuur van 1000 °C! We kunnen dat alleen doen met een team van glasexperts, van wie sommigen al decennialang werken als glasblazer en die zijn opgeleid om dit materiaal met de grootst mogelijke voorzichtigheid te behandelen.

Om de printer te kunnen bouwen, moesten we niet alleen separate verwarmingskamers ontwerpen en bouwen. We moesten ook software ontwikkelen, en hardware voor elke fase van het productieproces, van het smelten van het glas tot het vloeien en gloeien van het glas. Voor elk proces is er een eigen kamer met een eigen temperatuurschaal. De technische uitdaging is daarmee ook de belangrijkste vraag van het project: hoe maken we de perfecte kachel?

De tweede technische uitdaging om de temperatuur te kunnen beheersen, was het beheersen van licht. Met hulp van de briljante ingenieurs in ons team hebben we een motion control omgeving kunnen ontwikkelen – plus een slimme interface – waarmee we een dynamische lichtbron in elke kolom konden aansturen en door het geprinte glas konden geleiden.

De derde – en misschien kleinste – uitdaging was niet zozeer technisch van aard, maar om een community van mensen uit verschillende disciplines samen te brengen, zoals architecten, productontwerpers, mechanische ingenieurs, softwareprogrammeurs, scheikundigen en materiaal wetenschappers. Leden van het team kwamen uit verschillende sectoren en industrieën en zijn samengebracht om onze nieuwe glasprinter te bedenken, en de eerste architectonische toepassing ervan.

6. Wat moeten bezoekers in Milaan bij jouw installatie zien, voelen en ervaren?

Het werkwoord (vliegen, rijden, etc.) zonder het zelfstandig naamwoord (vliegtuig, auto, etc.)

We wilden de ervaring overbrengen zonder het functionele gebruiksvoorwerp, de reis zonder het voertuig. We wilden laten zien hoe het zou zijn om door de nacht te vliegen of rijden, zonder het bijbehorende toestel. Voor de ‘LEXUS YET’ tentoonstelling stelden we ons een bijna eindeloze rij van wielachtige reflecties voor, gemaakt van licht, waarvan we de bewegingen controleren om de in de ruimte bewegende mensen te dirigeren; een allesomvattende ervaring die laat voelen wat het is om te baden in het licht van manen en planeten, een kosmische ervaring.

We hebben het thema ‘YET’ onderzocht door de lenzen van licht, materie en ruimte. Licht heeft in de natuurkunde een dubbel karakter: het is een deeltje, maar ook een licht. Einstein was ervan overtuigd dat licht een deeltje (foton) is en dat de beweging van fotonen een golf is. We wilden de bezoekers van de ruimte deze dualiteit niet alleen in hun brein laten ervaren, maar door de ervaring zelf. Glas is het materiaal dat licht weerspiegelt en breekt. Daarmee is het oud, maar ook modern. In deze tentoonstelling geven we glas door middel van 3D-printen een nieuwe toepassing. Ruimte is voor ons de combinatie van licht en materie waarmee we de bezoekers hopelijk een gevoel kunnen geven wat het is om op de grond te staan en tegelijkertijd te zweven; het gevoel van ondersteuning maar ook moeiteloos door het licht bewegen. Een soort kosmische logistiek.

Om u op deze site de optimale beleving van Lexus te kunnen bieden, maken wij en onze geselecteerde partners gebruik van cookies. Gaat u verder zonder uw instellingen te wijzigen, dan gaan wij ervanuit dat u geen problemen heeft met het ontvangen van cookies op de Lexus website.

LEES MEER