WERELDDEBUUT

LF-Z ELECTRIFIED

Het wereldwijde online-debuut vandaag van het LF-Z Electrified-concept luidt toekomstige initiatieven in en vormt het startschot voor een tijdperk vol veranderingen bij Lexus.

Lexus heeft een unieke marktpositie verworven door de gelijktijdige ontwikkeling van het meest uitgebreide assortiment premium hybride elektrische wagens ter wereld en de productie van de LFA-supercar en andere volbloed “F” prestatiemodellen. Zijn hybride elektrische strategie heeft sinds de introductie van de RX 400h in 2005 geleid tot wereldwijd bijna twee miljoen verkochte exemplaren. Vandaag biedt Lexus negen hybride elektrische en batterij-elektrische modellen in circa 90 landen over de hele wereld aan. Door deze unieke positie als technologie-innovator en wereldleider in geëlektrificeerde aandrijflijnen beschikt Lexus over het perfecte platform om nieuwe uitdagingen aan te gaan.
De automobielindustrie bevindt zich in een echt unieke transformatieperiode waarin nooit geziene veranderingen in de levensstijl en het waardebesef van de mensen moeten worden aangepakt door enerzijds mobiliteit te leveren en anderzijds te voldoen aan de dringende vraag vanuit de maatschappij naar koolstofneutraliteit en onderschrijving van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties.
Op basis van zijn ervaring en dankzij innovaties via zijn Lexus Electrified-visie zal Lexus zijn onderzoeks- en ontwikkelingstroeven maximaal uitspelen om deze doelstellingen te halen, en de verwachtingen van de klanten blijven overtreffen met wagens van absolute topkwaliteit die garant staan voor fantastisch rijplezier en luxueus vakmanschap.
Het nieuwe LF-Z Electrified-concept integreert rijprestaties, styling en technologieën die Lexus tegen 2025 wil realiseren. Verder wordt de Lexus Driving Signature bevorderd door expertise opgedaan bij de ontwikkeling van prestatiewagens te combineren met nieuwe mogelijkheden die door geëlektrificeerde aandrijflijnen ontstaan, zodat de bestuurder een uitzonderlijke responsiviteit krijgt en het gevoel heeft dat hij volledig met de wagen verbonden is.
De LF-Z Electrified maakt dit mogelijk door gebruik te maken van geavanceerde technologieën en een specifiek EV-platform. Superieure dynamische prestaties worden bijvoorbeeld geboekt dankzij de ideale locatie van de batterij en de elektromotor, de DIRECT4 vierwielaandrijftechnologie en andere kenmerken die een grote mobiliteitsvrijheid verzekeren, waardoor hij zich onderscheidt van klassieke wagens. Ook geavanceerde infotainmentfuncties worden aangeboden, die in de nabije toekomst beschikbaar zullen zijn voor Lexus-klanten.
Lexus zal tegen 2025 geëlektrificeerde versies van al zijn modellen aanbieden. Verwacht wordt dat geëlektrificeerde voertuigen tegen dan meer dan de helft van zijn wereldwijde verkoop zullen uitmaken. Verder streeft Lexus tegen 2050 naar koolstofneutraliteit voor de volledige levenscyclus van al zijn modellen, dus ook voor de fabricage van materialen, de logistiek van onderdelen en wagens, en de afdanking en recycling. Naast een zorgvuldige selectie van de in de wagens gebruikte materialen zal Lexus ook aandacht schenken aan de milieu-impact bij de productie van deze materialen.
In maart 2024 zal Lexus een nieuw bedrijfs- en technologiecentrum openen in Shimoyama, in de prefectuur Aichi, Japan, om de planning en ontwikkeling van nieuwe producten te versnellen. Hier zullen gespecialiseerde teams samenkomen om wagens van de volgende generatie te ontwerpen, te ontwikkelen en te plannen, en wordt een open en waardevolle samenwerking met externe partners gestimuleerd. Deze doelgerichte benadering van teamwork zal extra voordelen bieden voor de klant, zoals het realiseren van het volle potentieel van de Lexus Driving Signature.
        2021 lexus lfz quote background
        2021 lexus lfz quote

"Ik wens mijn diepgaande respect uit te drukken voor alle mensen over de hele wereld die zo hard werken in zeer moeilijke omstandigheden."

Koji Sato, President and Chief Branding Officer, Lexus International
  •         2021 lexus lfz article principal features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    VOORNAAMSTE KENMERKEN

    De LF-Z Electrified licht een tipje van de sluier op over de toekomst van Lexus, met ontwerp-, rij- en geavanceerde technologieën die deel zullen uitmaken van de nieuwe modellen die tegen 2025 worden geïntroduceerd.

    Het gebruik van een specifiek EV-platform is een belangrijke stap in het realiseren van de Lexus Electrified-doelstelling om “door middel van elektrificatietechnologie een significante evolutie in de fundamentele prestaties van wagens te bewerkstelligen.” Ook het nieuwe DIRECT4 vierwielaandrijf-regelsysteem onderscheidt het concept van klassieke wagens.

    Door de elektrificatie- en bewegingsregeltechnologieën te combineren die het de voorbije jaren heeft ontwikkeld, zal Lexus de Lexus Driving Signature realiseren met een rijervaring die een betere, directe verbinding met de bestuurder tot stand brengt.

    Het buitenkoetswerk is diep gevormd en accentueert een emotionele aantrekkingskracht die eigen is aan Lexus, terwijl de achteraan geplaatste elektromotor met hoog uitgangsvermogen bijdraagt aan de dynamische en vloeiende prestaties.

    De artificiële intelligentie (AI) van de wagen treedt in dialoog met de bestuurder om zijn persoonlijke voorkeuren en gedragskarakteristieken aan te leren en vervolgens nuttige suggesties aan te reiken, zoals details over routebegeleiding en bestemmingsinformatie. Ook aan de gemoedsrust van de bestuurder werd gedacht door aandacht te schenken aan de veiligheidsaspecten van de rit.

  •         2021 lexus lfz article human machine connection

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    EEN VERBETERDE MENS-MACHINE-VERBINDING

    De Lexus Driving Signature geeft de bestuurder het gevoel dat hij altijd naadloos verbonden is met de acceleratie, afremming en besturing van de wagen, met vlotte lineaire reacties die perfect overeenkomen met zijn inputs en bedoelingen.

    Het ontwerp en de engineering van de LF-Z Electrified leveren deze rijkwaliteit, met ideale inertiekarakteristieken dankzij de optimale locatie van de batterij en de motor. Elektrificering betekent dat de vormgeving van de wagen niet wordt beperkt door het aandrijven van de wielen via de motor en de transmissie, een evolutie in de fundamentele werking van wagens die helpt om de Lexus Driving Signature te realiseren.

    Door de batterij in de lengte onder de vloer te plaatsen, ontstaat een veel stevigere structuur, ligt het zwaartepunt van de wagen lager en worden lawaai en trillingen van het wegdek beter geabsorbeerd. Deze aanpak zorgt voor meer stilte en rijcomfort – reeds lang typische kenmerken van Lexus-wagens – en maakt de cabine ook ruimtelijker en comfortabeler.

    Het nieuwe DIRECT4-systeem van Lexus laat een vrije, onafhankelijke regeling toe van de aandrijfkracht van de motor met groot koppel naar de vier wielen. Dit systeem kan de voorwielen, achterwielen of alle vier de wielen aandrijven, naargelang de rijsituatie, waardoor de rijhouding van de wagen beter kan worden gecontroleerd. Als reactie op de manier waarop de bestuurder het gaspedaal en het stuur bedient, wordt stevige acceleratie en bochtenwerk mogelijk, perfect afgestemd op de bedoelingen van de bestuurder.

    De besturing gebeurt ‘by-wire’, zodat er geen mechanische verbinding is met de stuuras. Dit geeft een meer directe correlatie tussen de bediening van het stuur en de rijkracht, zodat de wagen met een kleinere stuurhoek kan draaien als reactie op de rijomstandigheden. De bestuurder ervaart de voordelen van deze geavanceerde technologie door betere stuurprecisie, perfect afgestemd op zijn bedoelingen. Het volledig elektronische systeem filtert ook ongewenste trillingen van het wegdek uit en communiceert het nodige stuurgevoel voor een opwindende rit.

        2021 lf z virtual interior image 01

LF-Z ELECTRIFIED

SERIE VIRTUEEL INTERIEUR

Ter ere van het werelddebuut van de LF-Z Electrified, een elektrisch aangedreven concept car die symbool staat voor het volgende hoofdstuk van Lexus, zijn we een samenwerking aangegaan met drie baanbrekende kunstenaars en ontwerpers om een geheel nieuwe draai te geven aan het interieur van dit nieuwste concept.

  •         2021 lexus lfz article future direction

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    TOEKOMSTIGE RICHTING VOOR LEXUS-DESIGN

    De LF-Z Electrified is een studieconcept dat laat zien hoe het Lexus-design zal evolueren, gericht op een eenvoudige maar adembenemende vorm in krachtige verhoudingen en een opvallend uiterlijk. Het totaalbeeld wordt gevormd door een vloeiend cabinegedeelte met een lage neus en een piek aan de achterzijde – een designkenmerk dat uniek is voor EV’s. De wielen met grote diameter worden naar de hoeken van de wagen verplaatst, waardoor het zwaartepunt lager ligt en een breed postuur wordt gecreëerd.

    De ontwerpers hebben de iconische Lexus-spilvorm laten evolueren naar een nieuwe ‘spilcarrosserie’, als nieuwe uitdrukkingsvorm van de architectuur van de wagen. Het design verwijst ook naar de prestaties van het DIRECT4-systeem met naadloze, dynamische wijzigingen in het oppervlak van de portieren van de voor- naar de achterzijde en een in het oog springende behandeling van de wielkasten.

    Achteraan wordt een sober en eenvoudig horizontaal design gecombineerd met een vorm die de wielen beklemtoont om een krachtig postuur te genereren. De compacte, horizontale achterlichtunits zijn voorzien van een nieuw Lexus-logo, dat symbool staat voor een nieuwe generatie Lexus-design.

  •         2021 lexus lfz article tazuna cockpit

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    NIEUWE TAZUNA-COCKPIT EN OPEN INTERIEURCONCEPT

    Het nieuwe Tazuna-concept voor de cockpit brengt de mensgerichte benadering van Lexus op een hoger niveau. Hij is geïnspireerd door de relatie tussen paard en ruiter, waar commando’s worden doorgegeven via teugels, hier geïnterpreteerd door de nauwe coördinatie van schakelaars op het stuurwiel en een head-up display. Daardoor heeft de bestuurder intuïtief toegang tot functies en informatie van de wagen, zonder zijn gezichtslijn te verplaatsen, zodat hij zijn aandacht op de weg kan houden.

    De cockpit vormt de kern van de wagen, waarbij het instrumentenpaneel en andere elementen relatief laag ten opzichte van de inzittenden zijn geplaatst. Dit creëert een verfrissend gevoel van openheid en de aangename omotenashi-kwaliteit van een gastvrije ruimte, waar aandacht werd besteed aan elk detail.

    Een naadloze verbinding van het schutbord naar de voor- en achterportieren geeft de ruimte een zuiver en kwaliteitsvol gevoel. Het glazen panoramisch dak vergroot het gevoel van openheid dat de cabine uitstraalt.

  •         2021 lexus lfz article advanced features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    GEAVANCEERDE KENMERKEN OM DE RIJERVARING TE VERRIJKEN

    De artificiële intelligentie (AI) van de LF-Z Electrified biedt constant ondersteuning en speelt een actieve rol door de voorkeuren en gedragskenmerken van de bestuurder aan te leren. Spraakcommunicatie draagt bij tot het rijcomfort. De spraakherkenningsfunctie gebruikt de recentste AI om de gewoontes en voorkeuren van de bestuurder te herkennen, aan te leren en te integreren, en zodoende ondersteuning te bieden bij diverse taken zoals het plannen van reisroutes en het aanbieden van bestemmingsinformatie. Deze interactiviteit creëert een dialoog tussen de AI en de bestuurder, verbetert de rijervaring en biedt ondersteuning als een lifestyle-beheerder.

    Een digitale sleutel geeft gezinsleden en vrienden toegang tot de wagen zonder een fysieke sleutel te moeten delen. De functies van de wagen kunnen ook met een smartphone worden bediend, zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren. Door dienstverleners via de digitale sleutel toegang te verlenen tot de wagen, kunnen bestuurders diensten zoals pakketlevering aan de wagen en wagendeling activeren.

    De portieren maken gebruik van een E-Latch-systeem. Wanneer de bestuurder of een passagier die een sleutel draagt, de wagen nadert, komt de intrekbare portiergreep automatisch naar voor; het portier kan vervolgens vlot worden ontgrendeld en geopend gewoon door een sensor in de handgreep aan te raken. Om de wagen te verlaten, kan het portier worden geopend door op de openingsschakelaar te drukken. Sensoren op de wagen bewaken de omgeving en waarschuwen wanneer een voertuig of fietser nadert, waardoor het risico op een ongeval bij het uitstappen kleiner wordt.

    Het panoramisch dak is gemaakt van elektrochroom glas dat indien gewenst kan worden gedimd. Het biedt functies voor privacy en verlichting die de nachtelijke hemel weerspiegelt. Via een aanraakpaneel in het midden van het dak kunnen inzittenden vooraan en achteraan met elkaar communiceren, terwijl de achterstoelen uitgerust zijn met functies voor massage en instelling van de rugleuning.

    Een Mark Levinson-audiosysteem van de volgende generatie reproduceert de geluidskwaliteit van internationale concertzalen in de akoestische ruimte van de wagen. Een precieze controle van de luidsprekers zorgt ervoor dat zowel de bestuurder als de inzittenden in ideale omstandigheden van muziek kunnen genieten. Een geluidsbeheerfunctie met ruisonderdrukking kan omgevingsgeluiden in de cabine wegfilteren, zodat de inzittenden gemakkelijker met elkaar kunnen spreken.

TECHNISCHE SPECIFICATIES VAN DE LF-Z ELECTRIFIED

Totale lengte (mm)
4,880
Totale breedte (mm)
1,960
Totale hoogte (mm)
1,600
Wielbasis (mm)
2,950
Rijklaar gewicht (kg)
2,100
EV-actieradius – WLTP (km)
600
Batterijtype
Lithium-ion
Batterijcapaciteit (kWh)
90
Laadvermogen (kW)
150
Koelmethode
Vloeistof
Acceleratie 0- 100 km/h (sec)
3.0
Maximumsnelheid (km/h)
200
Max. vermogen (kW)/max. koppel (Nm)
400/700

NIEUW LEXUS BEDRIJFS- EN TECHNOLOGIECENTRUM OPENT IN 2024

Lexus zal in maart 2024 een nieuw bedrijfs- en technologiecentrum openen in Shimoyama, prefectuur Aichi, Japan. Daar zullen ingenieurs en designers van Lexus kunnen samenwerken met hun collega’s uit de productplanning.

Zowel wagens als medewerkers worden hier verder ontwikkeld door middel van ‘rijden en oplossen’ op testcircuits in het centrum, die de zware rijomstandigheden van over heel de wereld nabootsen. Dit is mogelijk dankzij de grote site in Shimoyama en zijn natuurlijk golvend landschap.

Een nieuw Lexus-gebouw en een ‘Messe’ conventie-/beurscentrum wordt ook gebouwd, met voorzieningen waar het bedrijf met zijn externe partners kan samenwerken aan projecten. In beide faciliteiten zullen de mensen van Lexus en externe bedrijven of organisaties op een open en vloeiende manier kunnen samenwerken om de bestaande grenzen voor de productie van wagens te doorbreken.

De hoeksteen voor de ontwikkeling van nieuwe auto’s is een nieuw Lexus-gebouw van drie verdiepingen. Het gelijkvloers omvat een zone die de ‘look-and-feel’ van een pitgarage op het racecircuit van de Nürburgring emuleert, waar mensen uit allerlei bedrijfsfuncties samen kunnen werken aan projecten en daarbij gebruikmaken van uiterst geavanceerde digitale tools voor een vlotte ontwikkeling van auto’s.

De lay-out van de designruimte op de tweede verdieping is gericht op maximale creativiteit, waarbij kleimodellen een prominente plaats innemen. Hier kunnen designers, productie-ingenieurs, aerodynamici en andere leden van de experimentele afdeling nauw samenwerken aan nieuwe ideeën, in het hart van de Lexus-designontwikkeling.

De kantoorruimte op de eerste verdieping heeft een open ontwerp en stimuleert verschillende bedrijfsfuncties om samen te werken en de individuele creativiteit optimaal te benutten. Om een wagengerichte ontwikkeling te versnellen, zal een flexibele werkbenadering de medewerkers toelaten om zich vrij te verplaatsen tussen de verdiepingen.

Het Messe-gebouw zal creativiteit met externe bedrijfspartners van Lexus stimuleren en bevorderen. Naast een polyvalente hal is hier ook een garage voorzien waar teams en bedrijfspartners kunnen samenkomen om de auto’s te bekijken, te beoordelen, eraan te werken en ermee in dialoog te treden.

De ontwikkeling van testcircuits is reeds gestart en er worden reeds tests uitgevoerd op een 5,3 km lange landweg, met een hoogteverschil van 75 m en verschillende bochten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke contouren van het landschap. In totaal zullen er circa 10 verschillende testcircuits zijn, waaronder een evaluatiecircuit voor hoge snelheden en andere circuits die verschillende wegdekken van over de hele wereld repliceren.

Bij de ontwikkeling van het Shimoyama-centrum werd veel aandacht geschonken aan de belangrijke aspecten van samenleving met de lokale omgeving en gemeenschappen.