SUPERIEURE STILTE

De nieuwe Lexus ES heeft vandaag zijn werelddebuut gemaakt. De ES verscheen voor het eerst toen in 1989 de eerste generatie van de LS sedan, het paradepaardje van Lexus, werd uitgebracht. Het model vervult daarmee een sleutelrol in het gamma van de fabrikant. De ES wordt door veel klanten over de hele wereld gewaardeerd om zijn grote stilte, zijn hoge rijcomfort en zijn ruime interieur. Sinds het eerste debuut van de ES zijn in totaal ongeveer 2,65 miljoen exemplaren verkocht in meer dan 80 landen en regio’s.

De superieure stilte en het uitstekende rijcomfort, die de oorsprong vormen van Lexus, zijn verder verbeterd in de nieuwe ES. Daarnaast is het hoogstaande algemene comfort verder verfijnd. Bij de ontwikkeling werd gestreefd naar een lineaire respons volgens de bedoelingen van de bestuurder. Het accelereren, afremmen en besturen van de auto verloopt naadloos onder alle omstandigheden, wat voor een comfortabele rijervaring zorgt. Lexus gebruikte een eigen methode om de draagbalkbeugels van de achterwielophanging stijver te maken voor een betere stuurstabiliteit wanneer bijvoorbeeld op hoge snelheid van rijstrook wordt gewisseld. In de F SPORT-uitvoering van de nieuwe ES is ook een geavanceerde Adaptive Variable Suspension (AVS) met een nieuwe actuator toegepast. Deze maakt een hoogstaand rijcomfort en een scherpere stuurrespons mogelijk door de dempingskracht te verminderen en het variabele bereik te vergroten. Verder maakt de nieuwe ES actief gebruik van geavanceerde veiligheidstechnologieën, zoals een doorontwikkeld Lexus Safety System+, om bestuurders nog veiliger te laten rijden. Een nieuw ontworpen voorgrille en nieuw ontworpen koplampen leiden samen met een nieuw ontwikkelde interieurkleur tot een ontwerp dat in zijn geheel verfijnder is.

  •         Parallax Image 1 Adoption of advanced linear solenoid AVS

    DE VOLLEDIG NIEUWE ES

    TOEPASSING VAN GEAVANCEERD AVS MET LINEAIRE SOLENOÏDE

    • Gebruikt een nieuwe actuator en is te vinden in de F SPORT.
    • Vergroot het stromingstraject van het oliestroomregelventiel van de hydraulische regelsolenoïde, reageert op lage dempingskrachten en maakt een hoogstaand rijcomfort met een betere stuurrespons en -stabiliteit mogelijk door het variabele bereik van de dempingskracht te vergroten.

  •         Parallax Image 2 Higher rigidity rear suspension braces

    DE VOLLEDIG NIEUWE ES

    ACHTERWIELOPHANGING MET STIJVERE BEUGELS

    • Door niet één maar twee platen te gebruiken voor de constructie, is de stijfheid toegenomen. De torsie- en dwarsstijfheid zijn verhoogd voor meer rijcomfort en een meer lineair rijgevoel dat de bedoelingen van de bestuurder volgt, zelfs wanneer hij bijvoorbeeld op hoge snelheid van rijstrook wisselt.

  •         Parallax Image 3 Improved brake controllability

    DE VOLLEDIG NIEUWE ES

    REMMEN MET MEER BEDIENINGSGEMAK

    • In de benzineversies is de vrije slag van het rempedaal verkort door de interne constructie van de hoofdremcilinder en booster te verbeteren.
    • In de hybride versies is het bedieningsgemak van de remmen verbeterd door de regelconstanten van het elektronisch geregelde remsysteem te veranderen.
    • Het contactoppervlak voor de voet van de bestuurder is vergroot door de vorm van het rempedaalrubber te veranderen, waardoor het gevoel van stabiliteit bij het intrappen van het rempedaal verbetert.
    • Het gevoel van dwarsstijfheid in het rempedaal is versterkt door de montagemethode voor de interne bussen van de rempedaalverbinding te verbeteren.

EXTERIEUR

De kwaliteit en elegantie die zo gewaardeerd worden door ES-kopers, nemen verder toe in de nieuwe ES. Het exterieur heeft een moderne uitstraling gekregen door een nieuw ontworpen voorgrille en nieuw ontworpen koplampen.

        Parallax Image 1 Newly designed front grille

EXTERIEUR

NIEUW ONTWORPEN VOORGRILLE

Met behoud van de herkenbare identiteit van de ES is de grille uitgevoerd in een maaspatroon van L-vormige elementen die een zijwaartse stroming suggereren. Doordat de grille zichtbaar uitsteekt aan de voorkant, wordt het gevoel van kwaliteit versterkt.

        Parallax Image 2 Newly designed headlamps

EXTERIEUR

NIEUW ONTWORPEN KOPLAMPEN

Voor de enkelvoudige lampen zijn nieuwe, compacte lamphuizen ontwikkeld. De drievoudige lampen hebben een BladeScan™ AHS (Adaptive High-beam System) voor meer functionaliteit en zien er strakker uit dankzij nieuwe, slanke lamphuizen.

        Parallax Image 3 Newly designed wheels

EXTERIEUR

NIEUW ONTWORPEN VELGEN

  • Dikkere spaakuiteinden op de leverbare 17-inch velgen benadrukken de glanzend gepolijste oppervlakken en zijn gelaagd in V-formaties voor een sportieve indruk.
  • Meerassige spaken op de 18-inch velgen zijn standaard op de basisuitvoering en contrasteren met de glanzend gepolijste oppervlakken en zwarte lak, waardoor een gevoel van luxe ontstaat.
  • De exclusieve 19-inch velgen van de F-SPORT zijn glanzend zwart en passen bij het zwart van de voorgrille om een krachtige indruk te maken.

INTERIEUR

Het interieur heeft zich ontwikkeld tot een rustige en moderne ruimte door de toepassing van de nieuwe interieurkleur Mauve. Volgens de mensgerichte benadering van Lexus is ook in elk detail gestreefd naar meer bedieningsgemak, bijvoorbeeld door het multimediasysteem van de auto een display met touchscreen te geven en de schakelaars rond het stuurwiel samen te voegen.

        Parallax Image 1 Multimedia system

INTERIEUR

MULTIMEDIASYSTEEM

  • Het multimediasysteem heeft nu een display met touchscreen. Volgens zijn mensgerichte benadering heeft Lexus voor deze nieuwe display de optimale afstand en hoek ten opzichte van de bestuurder onderzocht. Vergeleken met vorige displays is het scherm meer dan 100 mm dichter bij de bestuurder geplaatst en ongeveer vijf graden gekanteld, zodat zelfs de uiterste hoeken van het scherm gemakkelijk bereikbaar zijn voor de bestuurder.
  • Voor het displayscherm is glas gebruikt om het zicht en bedieningsgemak te verbeteren.

        Parallax Image 2 Ornamentation

INTERIEUR

VERSIERING

  • Walnotenhout en de nieuw ontwikkelde kleuren Sumi Black en Dark Brown creëren een gevoel van luxe.
  • Het interieur is versierd met haarlijnen die individueel zijn gegraveerd via een laserproces, wat zorgt voor een verfijndere en modernere sfeer.

        Parallax Image 3 New interior colors and refreshed styling

INTERIEUR

NIEUWE INTERIEURKLEUREN EN OPGEFRISTE STYLING

  • Naast Hazel, dat nieuw in dit model wordt toegepast, is het interieur leverbaar in Mauve, een nieuw ontwikkelde bruin-grijsachtige kleur.
  • De F SPORT wordt nu geleverd in White, met zitkussens in de kleuren White en Flare Red in combinatie met een achterbank in Black voor een sportievere indruk.

TOEPASSING VAN GEAVANCEERDE TECHNOLOGIEËN VOOR ACTIEVE VEILIGHEID, WAARONDER HET NIEUWSTE LEXUS SAFETY SYSTEM+

Lexus ontwikkelt veiligheidstechnologieën om een einde te maken aan verkeersongevallen, wat de uiteindelijke wens is van elke samenleving die mobiliteit centraal stelt. Lexus geeft voorrang aan de ontwikkeling van de meest geavanceerde veiligheidstechnologieën en wil deze snel beschikbaar stellen aan bestuurders. Het bedrijf doet dit door geavanceerde technologieën actief in zijn topmodellen toe te passen. Door baanbrekende technologieën in zijn topmodellen te introduceren, heeft Lexus de nodige kennis opgedaan om zulke geavanceerde technologieën op grote schaal in al zijn modellen toe te passen. Een voorbeeld is het Lexus Safety System+ in de ES, dat is doorontwikkeld op basis van geavanceerde veiligheidstechnologieën die eerder in andere Lexus-modellen waren geïntroduceerd. Lexus heeft de configuratie van het conventionele Lexus Safety System+ met een camera met één lens en radar met millimetergolven behouden, maar heeft daar functies als Emergency Steering Assist aan toegevoegd en de rijstrookherkenningsprestaties van het systeem verbeterd. Deze verbeteringen behoren tot de voortdurende inspanningen van Lexus om verkeersongevallen en -doden te voorkomen, de bestuurder te ontlasten en rijhulpsystemen te ontwikkelen die een natuurlijkere en veiligere rijervaring mogelijk maken. Verder zijn de camera’s van de digitale zijmonitors aangepast en treedt LED-flikkering aanzienlijk minder vaak op, terwijl de beeldkwaliteit is verbeterd om zowel overdag als ’s nachts een uitstekend zicht te bieden.

  •         Parallax Image 1 Lexus Safety System

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    • De rijstrookherkenningsfunctie van Lane Tracing Assist (LTA), een geavanceerd rijhulpsysteem dat de auto met stuurhulp in het midden van de rijstrook houdt, is verbeterd dankzij AI-technologieën die het assistentiebereik vergroten. Het resultaat is een vlottere en meer ononderbroken stuurhulp.
    • Een bochtensnelheidsregeling, die de auto van tevoren afremt naar gelang de vorm van een naderende bocht, is toegevoegd aan Dynamic Radar Cruise Control (met volgfunctie voor alle snelheden). Dit systeem regelt het optrekken en afremmen, zodat de afstand tot een directe voorligger constant binnen de ingestelde snelheid blijft bij het rijden op autosnelwegen en andere wegen voor alleen motorvoertuigen.
    • Automatic High Beam neemt voor- of tegenliggers waar en schakelt automatisch tussen grootlicht en dimlicht.
    • Road Sign Assist herkent verkeersborden met behulp van een camera en geeft die informatie op het multi-informatiescherm in de auto weer.

    De nieuwe ES is uitgerust met diverse andere geavanceerde veiligheidssystemen, die actief door Lexus worden geïntroduceerd. Hiertoe behoren Parking Support Brakes, die schade door aanrijdingen wegens verkeerd pedaalgebruik op bijvoorbeeld parkeerterreinen of kleine aanrijdingen met achteropkomende voertuigen verminderen, en de Panoramic View Monitor, die het mogelijk maakt om de veiligheid rondom te controleren.

  •         Parallax Image 2 BladeScan AHS

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    BLADESCAN™ AHS

    Net als de Lexus RX en Lexus LS maakt de ES gebruik van een BladeScan™ AHS, waarbij licht uit LED-bronnen op snel ronddraaiende bladvormige spiegels schijnt en vervolgens in een lens weerkaatst om de weg voor de auto te verlichten. Een restbeeldeffect voorkomt dat het licht lijkt te bewegen en het BladeScan™ AHS regelt nauwkeurig de lichtverdeling door de rotatie van de bladvormige spiegels te synchroniseren en de LED-lampen in en uit te schakelen. Het systeem kan licht nauwkeuriger afschermen dan een conventioneel AHS en zorgt voor een bredere lichtbundel bij ingeschakeld grootlicht. Hierdoor kan de bestuurder voetgangers en verkeersborden beter herkennen zonder zijn voorligger of tegemoetkomende bestuurders te verblinden.

  •         Parallax Image 3 Digital Side view Monitors

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    DIGITALE ZIJMONITORS

    De cameraprestaties van de digitale zijmonitors zijn verbeterd. Ter verbetering van het zicht op plekken met zowel licht als schaduw wordt ruisonderdrukkingsverwerking toegepast om heldere beelden met minder ruis te produceren. Er is ook minder hinder als gevolg van LED-flikkering.